Recent, Blake Horsley, country head P3 în România – unul dintre cei mai mari dezvoltatori de spaţii logistice din ţară, a declarat că nordul Bucureştiului, în special de-a lungul autostrăzii A3, va fi următorul punct fierbinte pe harta spaţiilor logistice şi o concentrare de retaileri din zona comerţului electronic. El estimează că, în următorii 6-7 ani, Bucureştiul poate suporta cu uşurinţă o dublare a stocului de spaţii logistice, care acum este de 1,2 mil. mp. Argumentul său este creşterea consumului şi decalajul faţă de pieţele din regiune. Horsley oferă ca exemplu comparativ situaţia Germaniei, piaţă pe care se livrează anual 3 mil. mp de depozite, adică peste stocul întregii pieţe româneşti.

În 2016, rata de penetrare a conexţiunilor la internet pe mobil era de 73,8%, în creştere de la 60,4% în anul anterior şi de la 48% în 2014, potrivit datelor prezentate de Colliers International.

Creşterea rapidă a numărului de utilizatori de telefoane mobile s-a reflectat şi în traficul online. Platforma de comerţ online Olx.ro a devenit unul dintre cele mai populare site-uri din România, cu aproape 9 milioane de utilizatori unici pe lună. Cifra de afaceri a întregii pieţe de comerţ electronic a crescut cu 30% în 2016, comparativ cu anul anterior, cu o excepţie notabilă în timpul lunii noiembrie, când vânzările de Black Friday au sărit cu peste 50%, arată datele colectate de Colliers.

 

Retailerii care folosesc mediul online ca principal canal de conexiune cu clienţii şi-au consolidat poziţiile în 2016. Aici intră jucători precum eMag, Fashion Days, QuickMobile, F64, Evomag sau elefant.ro. Creşterile s-au transferat şi la reţelele de distribuţie. Afacerile curierilor au explodat. Fan Courier, cel mai mare jucător din piaţă, a raportat o creştere de 30% a cifrei de afaceri în 2016.

Punctul de început al vânzărilor online din România a fost slab. Eurostat comunica în 2012 că doar 10% dintre români fac cumpărături online. Totuşi, creşterea accesului la conexiunile mobile, precum şi dezvoltarea de noi platforme online, au contribuit la accelerarea acestei tendinţe.

Brokerii Colliers estimează că suprafaţa totală de spaţii de depozitare din România va creşte anul acesta cu 500.000 mp, marcând cea mai crescută rată de livrare de după criză. Cererea pentru astfel de spaţii va proveni, în principal, din sectorul FMCG (40%), urmat de comerţul electronic (20%), IT şi electronice (10%), iar restul depozitelor vor fi construite speculativ. Majoritatea proiectelor vor fi dezvoltate tot în jurul Bucureştiului, circa 80% din stocul estimat pentru 2017.