„Deşi sfârşitul anului 2010 a adus o avalanşă mediatică de proiecte care îşi anunţau relansarea în diverse oraşe din ţară, din cauza problemelor în obţinerea de finanţare, considerăm că foarte puţine vor reuşi să demareze/reînceapă lucrările de construcţie în 2011“, arată consultanţii Colliers International.

Anul trecut s-au lansat pe piaţă doar trei centre comerciale noi, mult sub numărul celor anunţate cu surle şi trâmbiţe în 2007-2008. Stocul total a crescut anul trecut cu 12%, până la 1,35 mil. mp. Aceasta este cea mai modestă creştere anuala a stocului de centre comerciale din 2002 şi până în prezent.

Insolvenţe şi spaţii goale

„Rata de neocupare a scăzut uşor comparativ cu sfârşitul lui 2009 şi s-a stabilizat în jurul valorii medii de 12%, cu cifre mai mici pentru centrele din Bucureşti şi principalele oraşe, care rămân principalii poli de atracţie pentru expansiunea retailerilor”, explică Ramona Marusac, senior associate în cadrul departamentului de retail al Colliers International.

Anul trecut, cererea a fost condusă în continuare de către plutonul retailerilor germanici, cu putere financiară mare şi interes ridicat faţă de piaţa din România. Pe de altă parte, vânzările slabe şi problemele legate de lichidităţi au forţat o serie de retaileri precum InterHome, Diverta sau Lee Cooper să intre în insolvenţă.

Chirie – procent din încasări
 
În centrele comerciale cu o rată de neocupare mare şi cu trafic slab, chiriile au rămas neschimbate, retailerii plătind oricum o chirie procentuală din încasări, spun consultanţii Colliers. Însă, în cazul mall-urilor cu performanţe, am asistat la o uşoară scădere a nivelului chiriei, mai ales în centrele care nu oferiseră reduceri sau au devenit ameninţate de proiecte noi care se adresau aceleiaşi zone de atracţie.

Te-ar putea interesa și: