Daca s-ar face „recensamantul” teraselor si localurilor din Bucuresti, s-ar constata ca numarul acestora aproape s-a dublat fata de vara trecuta, iar cele vechi s-au extins. Evaluarea este lipsita de precizie matematica, insa fenomenul in sine este prea vizibil pentru a starni indoieli. Explozia localurilor in cartierele bucurestene (caci acolo se manifesta cu pregnanta acest fenomen) a fost ceruta de piata. In vara trecuta – mai ales in perioada Cupei Mondiale la fotbal – gasirea unei mese libere la o terasa era o problema destul de dificila.
Micii intreprinzatori au invatat lectia si, o data cu venirea toamnei, s-au asternut pe treaba; in aceasta primavara au aparut noi localuri cu terase, s-au modernizat si marit cele vechi. Cvartalele cu blocuri inghesuite unele in altele, in care traiesc zeci de mii de oameni, sunt vaduri excelente pentru astfel de afaceri: terenul este mult mai ieftin decat in zona centrala, iar clientela – aproape, numeroasa si dispusa la cheltuiala.
Cu o mica exagerare, Drumul Taberei ar putea fi numit bulevardul teraselor. Numai in portiunea cuprinsa intre Favorit si Moghioros (doua statii de autobuz) sunt 17 localuri, practic unul langa altul. Dupa ora 18,00 aproape toate sunt pline, ceea ce dovedeste ca, in ciuda desimii, sunt inca putine.
Si la propriu si la figurat, este destul loc si pentru altele noi. „Cu cat mai multe, cu atat mai bine”, spune Valentin Salagean, patronul clubului Hard-Rock Cafe & Pizza. Pare ca braveaza, dar afirmatia are o logica destul de solida. Putine localuri inseamna aglomeratie; omul vine o data, de doua ori, nu gaseste loc, a treia oara nici nu mai incearca. Este deci un client pierdut, cel putin pentru o buna vreme.
Galeria dinamovista
si-a gasit loc de refugiu
Hard-Rock Cafe & Pizza s-a deschis in 1994, dar, de la inceputul anului 1999, si-a schimbat radical infatisarea. Interiorul a fost reamenajat si extins, s-a adaugat o bucatarie, terasa a devenit mai mare. Investitia totala, de la infiintare si pana in prezent, insumeaza circa 60.000 dolari. Raportata la suprafata totala – 300 mp (136 locuri la mese) -, suma pare mare. „Clientii au devenit mai pretentiosi si, daca nu le respecti dorinta de confort, ambianta si servicii rapide, ii pierzi”, afirma proprietarul clubului.
In celalalta extremitate a Capitalei, in Balta Alba, terasa numita (deocamdata neoficial) Cainii Rosii se bucura de succes, indeosebi printre fanii echipei de fotbal din Stefan cel Mare. „Daca Dinamo castiga campionatul anul acesta, vopsesc totul in alb si rosu, pun firma si oficializez numele terasei”, isi promite patronul, Claudiu Ciobanu.
Claudiu s-a lansat in aceasta afacere la inceputul lunii trecute. A inchiriat terenul – 140 mp – de la primarie (Departamentul Administratiei Fondului Imobiliar), cu 24.000 lei/mp pe luna, a pus pietris si a instalat 15 mese.
Investitia se ridica la 10.000 dolari, din care 6.000 reprezinta pretul platit pentru preluarea unui butic pe care noul proprietar l-a transformat in barul aferent terasei.
Pretentiile au crescut
o data cu oferta
Deschiderea unui local intr-unul din cartierele bucurestene nu mai este astazi un demers la fel de facil ca la inceputul anilor ‘90. Daca atunci era suficient sa faci rost de cateva mese pe care sa le instalezi pe trotuar, in fata unei gherete la tejgheaua careia vindeai bere, racoritoare si tarie, acum clientii sunt mult mai greu de atras.
O umbreluta la fiecare masa – sau copertina, muzica, fete de masa curate, un aranjament cochet si servirea rapida sunt conditiile minimale pentru intrarea in afacere. Dincolo de acest prim pas, succesul si profitul depind de capacitatea fiecarui patron de a-si individualiza localul si de a-l face potrivit pretentiilor clientilor.