„Mesajul este foarte clar: avem bani pentru investiţii”, a răspuns ministrul Teodorovici la întrebarea jurnaliștilor dacă sunt bani pentru viitoarea autostradă. Potrivit ministrului, Compania Naţională de Autostrăzi trebuie să definitiveze documentaţia de atribuire şi să o introducă în sistemul electronic de achiziţii publice. 

„Ceea ce trebuie să se facă şi am spus-o şi celor care au propus şi au votat şi care solicită astfel de lucruri de infrastructură – să se concentreze foarte mult pe faptul că cei de la Compania Naţională de Autostrăzi să definitiveze documentaţia de atribuire şi să o ridice în sistemul electronic de achiziţii publice. Acela este cel mai bun argument, cea mai bună dovadă că într-adevăr se doreşte ca un astfel de obiectiv să se construiască”, a explicat Teodorovici. 

El a susţinut că nu încurcă cu nimic faptul că obiectivul construirii autostrăzii a fost stabilit de Parlament, şi nu de Guvern. „Nu încurcă absolut deloc, dar vă spun, ca principiu, că există acea discuţie între trimiterea la comisie a unor cereri de finanţare(…), cel mai important este să faci documentaţia de atribuire, să o lansezi ca şi achiziţie publică, să dai drumul la lucrare şi este la fel de important să pregăteşti documentaţia pentru ca orice cheltuială se face pe acel obiectiv să nu rămână pe bugetul de stat şi ea să poată să fie rambursată pe fonduri europene. Acesta este mecanismul pe care trebuie să-l aplicăm”, a mai spus ministrul Finanţelor. 
Întrebat din ce bani ar urma să se construiască autostrada, din fonduri europene sau parteneriat public privat, Teodorovici a precizat că se poate discuta asupra „montajului financiar”, care poate fi definitivat în momentul în care documentaţia este gata să fie lansată în sistemul electronic de achiziţii publice. „Finanţarea poate să difere de la surse publice, buget de stat, împrumuturi BEI, BERD sau alte instituţii financiare sau un concept de implicarea privatului. Nu se exclude niciuna dintre variante, pot să fie toate prezente şi fonduri europene, şi buget de stat şi privat”, a adăugat Eugen Teodorovici. 

Conform Agerpres, el a mai spus că acest obiectiv se va face, dar nu poate da un termen. „Obiectivul se face. Nu ştiu când, până nu ai un caiet de sarcini şi un contract de lucrări semnate, ca să ştii foarte clar ce şi-a asumat constructorul din proiectul scos la licitaţie, vorbim dorinţe, sunt dorinţe”, a adăugat acesta. 

 

„Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni poate fi eligibilă pentru cofinanţare din fondurile europene structurale şi de investiţii şi este responsabilitatea autorităţilor române să pregătească un proiect în acest sens, a declarat, pentru Agerpres, comisarul european pentru Politică Regională, Corina Creţu. „Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni poate fi eligibilă pentru cofinanţare din fondurile europene structurale şi de investiţii, având în vedere faptul că este situată în reţeaua TEN-T de bază şi este totodată parte a Master Planului general de transport. Mai mult decât atât, accesibilitatea regiunii de nord-est a României este foarte importantă, zona urbană Iaşi este cea mai populată din România, după Bucureşti”, a precizat oficialul european. 

Proiectul de lege privind aprobarea obiectivului de investiţii autostrada Iaşi – Târgu Mureş (numită şi „Autostrada Unirii”), iniţiat de parlamentari ai Partidului Mişcarea Populară (PMP) şi semnat de reprezentanţi ai tuturor formaţiunilor politice, a fost adoptat miercuri Camera Deputaţilor, care este for decizional. Potrivit proiectului, Autostrada Unirii începe la graniţa României cu Republica Moldova printr-un nou pod peste râul Prut şi se termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Braşov – Borş, în apropierea oraşului Târgu Mureş. Ulterior, prin A3, se va putea ajunge la granița cu Ungaria.

Autostrada Unirii se finanţează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, din credite externe şi din fonduri europene nerambursabile şi/sau prin parteneriat public-privat. În fiecare lege bugetară anuală, pe durata implementării proiectului, se vor aloca acestui obiectiv credite bugetare conform necesarului de finanţare comunicat de Ministerul Transporturilor. 

Ministerul Transporturilor este responsabil pentru coordonarea realizării Autostrăzii Unirii şi va demara, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, procedurile necesare pentru acest obiectiv de investiţii.