Ar fi primul astfel de parteneriat între cele două națiuni, printre cei mai mari consumatori și producători de GNL din lume, pe măsură ce exportatorul de energie din Orientul Mijlociu își va extinde baza de clienți din Asia. Corporațiile energetice globale au fost principalii investitori în industria gazelor din Qatar.

Acordul de aprovizionare din Qatar va ajuta China să creeze sa echilibreze volatilitatea prețurilor spot și să își diversifice importurile; relațiile cu doi furnizori majori, Statele Unite și Australia, sunt la un nivel scăzut, iar un altul, Rusia, este în plin război și se confruntă cu sancțiuni pe scară largă. Beijingul consideră gazul un combustibil strategic pentru a înlocui cărbunele pe calea spre neutralitatea carbonului până în 2060.

Qatar, cel mai mare furnizor de GNL al Chinei

Qatar a fost cel mai mare furnizor de GNL al Chinei, după Australia, în primele cinci luni ale anului 2022, au arătat datele despre Refinitiv Eikon.

Se așteaptă ca CNPC și Sinopec, controlate de stat, să investească câte 5% fiecare în două transe de export separate, parte a proiectului de extindere a North Field, de aproape 30 de miliarde de dolari, au declarat pentru Reuters cele trei surse care cunosc detalii ale discuțiilor.

„Participarea, chiar și cu o miză mică, ar oferi chinezilor acces direct la proiectul extrem de globalizat și ar învăța expertiza în management și operațională a acestuia”, a spus una dintre surse, un oficial înalt din industrie din Beijing. Extinderea North Field include șase trenuri GNL care vor crește capacitatea de lichefiere a Qatarului de la 77 milioane de tone pe an (mtpa) la 126 mtpa până în 2027, consolidându-și statutul de cel mai mare producător din lume.

În 2021, China a importat aproape 9 milioane de tone de GNL din Qatar, sau 11% din totalul importurilor de GNL ale țării.

Discuțiile se concentrează pe stabilirea prețurilor tranzacțiilor de aprovizionare pe termen lung care vor fi legate de piața mondială a petrolului, a spus o altă dintre cele trei surse.

QatarEnergy a declarat duminică că TotalEnergies a devenit primul său partener pentru proiect, câștigând un pachet de 25% dintr-un transport. Se așteaptă că cumpărătorii asiatici vor reprezenta jumătate din piața proiectului, iar cumpărătorii din Europa restul, a spus directorul executiv al QatarEnergy.