Înglodată în datorii, CFR Mesagerie nu mai este dorită nici de firma care a cumpărat-o şi nici de stat. Urmarea pare a fi una singură: compania îşi va închide porţile, iar creditorii se vor lupta, fără prea mari speranţe, să-şi recupereze banii.

Acum 10-15 ani, serviciile de mesagerie ale Poştei Române şi ale CFR deţineau practic monopolul în domeniu. A urmat liberalizarea pieţei, iar numărul operatorilor a urcat rapid, de la cinci în 1999 la nu mai puţin de 190 la sfârşitul lui 2005. Şi cantitatea de scrisori şi colete expediate a crescut, desigur (numai în 2005, de exemplu, cu peste 17% faţă de anul anterior), însă nu într-un ritm la fel de puternic. În concluzie, companiile private nu au avut încotro decât să muşte puternic din cota de piaţă a giganţilor de stat.

La sfârşitul lui 2004, presată din toate părţile de concurenţa privată, CFR Mesagerie avea pierderi lunare de miliarde de lei vechi. Salariile celor 800 de angajaţi erau plătite de CFR Călători, iar numărul celor care apelau la seerviciile lor scădea văzând cu ochii. „Ofertele de tip door to door i-au îngropat. Au pierdut foarte mulţi clienţi nemulţumiţi că trebuie să bată drumul până la birourile lor, să stea la coadă la ghişeu şi să depună sau să ridice coletele. Asta, în timp ce firmele particulare veneau ele la tine. În plus, nici tarifele nu erau chiar aşa de atractive“, explică Adrian Mihai, directorul Fan Courier, una dintre cele mai mari companii active pe piaţa românească de curierat.

Soluţia a fost privatizarea companiei. La acea dată, preţul, 7,2 miliarde de lei vechi, adică mai puţin de 200.000 de euro, li s-a părut multora ridicol. Însă când CFR Călători a încetat să mai achite salariile angajaţilor de la CFR Mesagerie, noul acţionar majoritar, firma Monalisa Investments, aparţinând controversaţilor oameni de afaceri arabi Awdi, s-a trezit cu o mare problemă – opt miliarde de lei vechi pe care trebuia să le scoată din buzunar lună de lună.

Istoria unui eşec previzibil

Prima criză s-a declanşat în septembrie 2005, la circa zece luni de la preluare, când, nemulţumiţi că nu îşi primiseră salariile, salariaţii CFR Mesagerie au intrat în grevă, perturbând activitatea de difuzare a presei. Au urmat procese intentate companiei, care a fost obligată de instanţă să plătească lefurile restante, dar şi negocieri cu CFR Călători, pentru rezilierea contractului de privatizare. Însă, în timp ce Monalisa Investments solicita între 20 şi 30 de miliarde de lei vechi pentru CFR Mesagerie, susţinând că a avut loc o majorare de capital, CFR Călători invoca prevederea contractuală potrivit căreia, în caz de reziliere, cumpărătorul va primi doar jumătate din suma plătită iniţial (adică 3,6 miliarde de lei vechi).

Fără să se ajungă la nici o soluţie amiabilă, CFR Mesagerie s-a mai „târât“ încă un an şi jumătate, timp în care atât cota de piaţă, cât şi numărul de angajaţi au scăzut vizibil. În cele din urmă, zilele trecute, doi angajaţi din Braşov ai companiei au decis să ceară falimentul. „Aceştia nu şi-au primit salariile şi, după ce au încercat luni de zile să le obţină plata apelând mai întâi la conducerea firmei şi mai apoi la agenţia noastră, au înregistrat cererea de faliment la Tribunalul Bucureşti“, explică Iulian Urban, preşedintele agenţiei de colectare a debitelor „Urban şi Asociaţii“.

Cei de la Monalisa Investments spun că s-a ajuns în această situaţie din vina autorităţilor. „De la bun început s-a semnat un contract de privatizare fără a se cunoaşte toate datele. Mai exact, situaţia financiară a firmei în momentul preluării era mult mai proastă decât arăta dosarul de privatizare. În concluzie, nu a fost o investiţie bună şi nu merită să mai încercăm să o readucem pe linia de plutire“, ne-au explicat reprezentanţii acţionarului majoritar.

O veste deloc bună pentru cei care au de încasat bani de la CFR Mesagerie. „Noi am prestat servicii de manipulare de bagaje în gara din Teiuş pentru CFR Mesagerie. Au reziliat unilateral contractul în primăvara lui 2005 şi din acel moment nu şi-au mai plătit datoriile. Avem de recuperat 20.000 de lei, fără dobânzi şi penalităţi“, povesteşte Adriana Cristea, directorul economic al firmei Unifast din Alba. „Nu e o sumă foarte mare, însă am plătit pentru ea TVA, am plătit salariile şi impozitele angajaţilor, nu mi se pare normal să n-o recuperăm“, adaugă ea. „Credem că toţi creditorii şi salariaţii CFR Mesagerie sunt ceea ce se poate numi «victime colaterale» ale unui război juridic şi financiar, în care nu se ştie cine a greşit mai mult: Monalisa Investments, care putea să ceară un audit al CFR Mesagerie înainte de cumpărarea acţiunilor, sau statul român, că a ascuns contracte şi detalii acestui cumpărător“, afirmă Iulian Urban.

Ştirea posibilului faliment nu pare, însă, să impresioneze competiţia. „Ei prestau un serviciu diferit, iar cota lor de piaţă era foarte mică, aşa că nu le vom resimţi dispariţia“, spune directorul Fan Courier, Adrian Mihai.   

Prinşi la mijloc

«Toţi creditorii şi salariaţii CFR Mesagerie sunt ceea ce se poate numi «victime colaterale» ale unui război juridic şi financiar, în care nu se ştie cine a greşit mai mult: Monalisa Investments sau statul român.»

Iulian Urban, Preşedinte, Urban şi Asociaţii

O familie bogată

ACŢIONARI Potrvit datelor de la Registrul Comerţului, Monalisa Investments SRL deţine 98% din CFR Mesagerie, restul de 2% fiind împărţiţi între membrii familiei Awdi – Hussein, Wafa, Mehdi şi Hassan. Monalisa Investments este deţinută de Wafa Awdi (70%), Mehdi Awdi (20%) şi Hassan Awdi (10%).

CONTROVERSE Familia Awdi deţine afaceri în domenii diverse. În august 2006, statul român a redevenit acţionar principal la Rodipet (cu 55%), după ce datorii de aproape 17 milioane de lei către stat au fost convertite în acţiuni.

IMOBILIARE Există voci care afirmă că falimentul CFR Mesagerie nu ar fi decât un mod pentru a valorifica alfel activele imobiliare deţinute de aceasta, unele în zone ultra-centrale ale marilor oraşe. De altfel, familia Awdi e implicată în afaceri imobiliare, cum ar fi proiectele Chirigiu Mall sau Michelangelo Residential Park.