Vizionarea serialelor de pe Netflix, sharing-ul de noutăţi de pe Facebook şi descărcarea de conţinut media din iTunes (Apple) sau Ali Picture (Alibaba) au contribuit la un an de creştere-record a valorii marcilor din Topul BrandZ 2018 al celor mai valoroase branduri la nivel mondial, lansat de catre WPP şi Kantar Millward Brown.

Opt dintre mărcile aflate in Top 10 provin din domeniul tehnologiei sau sunt strâns legate de tehnologie. Aceasta categorie continuă să domine clasamentul, cu Google şi Apple pe primele poziţii. Google a înregistrat o creştere de 23% (prin care a ajuns la 302,1 miliarde de dolari), iar Apple – de 28% (prin care a ajuns la 300,6 miliarde de dolari). Amazon a ajuns pe poziţia a treia, înaintea Microsoft, cu o creştere de 49% (care l-a propulsat la 207,6 miliarde de dolari), în timp ce Tencent – cu o crestere de 65% care l-a dus la 179 miliarde de dolari – a urcat trei poziţii faţă de 2017 şi a ajuns pe locul 5, surclasând Facebook.

Cele mai valoroase 10 branduri la nivel mondial conform clasamentului BrandZ 2018
Brand    Categorie    Valoarea brandului in  2018 ($M)    Evoluţia    Locul în 2017
1    Google    Tehnologie    302,063    +23%    1
2    Apple    Tehnologie    300,595    +28%    2
3    Amazon    Retail    207,594    +49%    4
4    Microsoft    Tehnologie    200,987    +40%    3
5    Tencent    Tehnologie    178,990    +65%    8
6    Facebook    Tehnologie    162,106    +25%    5
7    Visa    Plati    145,611    +31%    7
8    McDonald’s    Fast Food    126,044    +29%    10
9    Alibaba    Retail    113,401    +92%    14
10    AT&T    Telecomunicatii    106,698    -7%    6

 

În ciuda incertitudinilor de ordin economic sau politic din multe regiuni ale lumii, clasamentul din acest an înregistreaza cea mai mare creştere anuală de până acum – de aproape 750 miliarde de dolari (+21%). Astfel, Topul 100 BrandZ ajunge la o valoare totală a brandurilor de 4,4 trilioane de dolari (cu 204% mai mare faţă de valoarea totală din 2006, anul lansării acestui clasament). Acesta este şi primul an în care absolut toate categoriile din Top 100 BrandZ au raportat creşteri.

O alta premieră a acestui an o constituie faptul că brandurile din afara SUA au crescut mai mult decât cele din SUA. Paisprezece branduri din China sunt prezente în topul din 2018, în timp ce în clasamentul din 2006 se află unul singur (China Mobile). Valoarea cumulată a primelor 10 mărci din China a avut o creştere anuală de +47%, un ritm mult decât dublu faţă de cel al mărcilor din SUA (+23%). Şi alte părţi ale lumii, cum ar fi India şi Indonezia, au avut, de asemenea, o creştere regională puternică prin mărcile lor. Topul 100 BrandZ include şapte mărci asiatice (în afara celor din China), care au avut o creştere de 14%, ajungând la o valoare cumulată de 146 miliarde de dolari. Banca regională BCA (de pe poziţia 99) a devenit primul brand indonezian care a intrat in top. Avem un nou-venit şi între primele 10 mărci din categoria auto: Maruti Suzuki. 

Mărcile pioniere din China sunt predominante printre brandurile cu cele mai mari creşteri, cu JD.com în frunte (pozitia 59), care înregistrează o uluitoare creştere valorică de 94%, susţinută de intrarea sa în categorii noi, cum ar fi zona financiară. Alibaba (pozitia 9) îl urmeaza, intrând în Top 10 pentru prima dată în acest an, cu un avans de 92%, un rezultat al expansiunii sale globale şi al succesului obţinut cu ocazia Singles Day. Pe locul trei din punct de vedere al evoluţiei se află Moutai (poziţia 34), cu o creştere de 89%.

Brandul cu cea mai mare creştere în 2017 – Adidas – a ajuns pe locul 100 anul acesta. De asemenea, a fost pentru prima dată când un brand din Indonezia a intrat în top, cu banca regională BCA pe poziţia 99.