Aproape în fiecare an românii au avut parte de o nouă modificare a legii sau a valorii taxei. Încă de la introducere, anul 2007, pe atunci numită taxa auto, acest bir nu a fost văzut cu ochi buni de români. Cu toate acestea, taxa nu i-a ţinut departe pe cetăţeni de accesarea de credite, leasing sau alte forme de finanţare pentru achiziţia unui autoturism, nou sau second-hand.

Înainte de venirea crizei, după ce luni la rând statul se trezea cu tot mai multe procese din partea şoferilor nemulţumiţi, guvernul de la acea dată a modificat legea şi a schimbat şi denumirea taxei, din "auto" în  "pe poluare". Acest lucru se întâmpla la 1 iulie 2008. În luna decembrie din acelaşi an, valoarea taxei a fost triplată, ca la mai puţin de două-trei luni de la instalarea noului Executiv taxa să fie din nou modificată. În tot acest timp numărul proceselor în instanţă se înmulţea.

Anul trecut, tot mai mulţi români câştigau procesele cu statul, care era şi rămâne în continuare bun de plată. Îngrijoraţi de faptul că oficialii de la Bruxelles ne-ar putea "accidenta" cu infrigementul, acesta fiind de altfel şi motivul pentru care acest bir a suferit mai multe modificări de când a fost introdus, cei de la Palatul Victoria s-au pus pe treabă. În primăvara acestui an a venit şi bomba de la Curtea Europeană de Justiţie, care a dat un răspuns unei instanţe din Sibiu prin care arăta că vechea formă îi dezavantajează pe proprietarii de maşini second-hand din alte state UE faţă de cei din România atunci când taxează doar cumpărările de maşini de pe piaţa europeană, nu şi pe cele din piaţa românească.

Zis şi făcut, juriştii din Guvern au pus osul la treabă şi au scos o nouă formă a taxei. Este adevărat că şi înainte de aflarea opiniilor celor de la Curtea Europeană de Justiţie, se "cocea"  ceva în laboratoarele din Ministerul Mediului. Cât de bine a fost făcută noua formă o să vedem în anul care urmează, adică dacă se păstrează acelaşi interval de timp până la o nouă modificare. Acum problema ar putea veni tot de la maşinile aduse din străinătate, pentru că înainte de 2007 cei care şi-au adus autoturisme din afară au plătit taxă vamală din import, iar acum în cazul în care vor fi vândute noul proprietar va fi nevoit să achite taxa pe poluare.

Unii jurişti spun că e ceva putred la mijloc, dar până nu apare Legea în Monitorul Oficial nu pot băga mâna-n foc. Aşa că să mai avem "puţintică răbdare" şi să avem aprobate şi normele metodologice şi abia apoi să vedem dacă scăderea de până la 25%  a taxei este reală şi se aplică la majoritatea maşinilor sau doar la unele.
Până atunci rămâne să-l credem de cuviinţă pe ministrul Mediului care promite că cei care după 1 iulie 2008 au plătit mai mult vor primi înapoi banii plătiți suplimentar şi ar fi vorba de circa 56.000 de maşini, iar fondurile rezervate se ridică la 240 milioane de lei.

În urmă cu doar câteva luni, Borbely îi îndemna pe români să nu mai cheltuie bani pe avocaţi precizând că "noua lege va clarifica situația". "Nu există un termen anume pentru modificarea sistemului de taxare, dar vrem să clarificăm situația rapid, pentru că sunt mii și mii de procese. E în interesul nostru ca aceste procese să dispară, pentru că ele consumă bani, nervi și energie", spunea, la finele lunii mai, ministrul mediului.

Nu doar Laszlo Borbely a fost hulit pentru această taxă ci şi predecesorii săi din 2007 încoace, şi anume Attila Korodi (UDMR) şi Nicolae Nemirschi (PSD).