La mijlocul săptămânii trecute, a fost lansată colecția „Bărbații se îmbracă de la Ciucu“, în care creatorul a reluat și reinterpretat ținutele unor actori celebri din filme hollywoodiene la fel de celebre. Totodată, evenimentul a marcat inaugurarea parteneriatului dintre Atelierul de Înaltă Croitorie Alexandru Ciucu și țesătoria italiană Ermenegildo Zegna, cel mai mare producător de stofe fine din lume. „Colaborarea presupune că ei ne pun la dispoziție întreaga colecție de țesături, pe care noi o propunem apoi clienților noștri. Acesta este un serviciu pe care Zegna îl oferă marilor ateliere de costume de comandă din întreaga lume. Cu alte cuvinte, punem la dispoziția clienților aceleași materiale Ermenegildo Zegna pe care le-ar găsi la Londra, Paris, Milano, Tokyo, Moscova sau New York“, explică Alexandru Ciucu.
Cum a reușit un atelier deținut de un român de 35 de ani să intre în atenția unei țesătorii de un asemenea prestigiu? Relativ ușor, traseul lui Alexandru Ciucu spre faimă fiind destul de linear. Se trage dintr-o familie de croitori, iar tatăl său a condus una dintre secțiile APACA, ulterior achiziționând o parte dintr-un corp de clădire a fostei fabrici. Împreună, cei doi și-au lansat, în 1997, propriul lor magazin, sub numele firmei producătoare – SAMRIC, iar în 2000 au inaugurat mult mai cunoscutul lanț de magazine Tata & Fiul. Apoi, în urmă cu patru ani și jumătate, fiul a dezvoltat în paralel o afacere personală, sus-amintitul Atelier de Înaltă Croitorie. Aceasta, deși afacerea de familie mergea bine (de altfel, de la înființare și până acum, SAMRIC nu a înregistrat în niciun an pierderi).
Pe o piață fără concurență
Ce l-a determinat, așadar, să pornească pe cont propriu? Un gol din piață: „Bărbații sunt lăsați la o parte când vine vorba de haine. În plus, la noi sunt din ce în ce mai puțini croitori cu experiență și, prin urmare, doar câteva ateliere capabile să ofere clienților un serviciu complet și de înaltă calitate, iar competiție nu există cu adevărat“.
Întrebat dacă nu vede un concurent serios în Casa Frumoasă Store, magazinul concept al Juliei Kristensen care oferă, între altele, costume croite de pe comandă din materiale de lux, Alexandru Ciucu spune că între cele două ateliere există o diferență notabilă: „Casa Frumoasă pune la dispoziția clienților săi un serviciu premium, dar totuși manopera este executată în Occident. În cazul nostru, întreaga manoperă este executată în București, ceea ce ne oferă posibilitatea de a fi mai flexibili în termene și, evident, de a propune prețuri mai mici.“ Ce înseamnă prețuri mai mici?
„Cel mai ieftin costum pe care îl putem face costă circa 650 de euro și este prețul minim pe care îl plătește un client în cazul în care comandă o anumită cantitate. Prețul maxim al unui costum făcut în atelierul nostru a fost de 1.900 de euro“, costul depinzând atât de modelul, cât și de țesătura aleasă.
Afacerea rămâne în familie
În tot acest timp, Alexandru Ciucu continuă să se ocupe și de SAMRIC, însă exclusiv când vine vorba de partea de creație, nu de cea administrativă. Cu atât mai mult cu cât tatăl său s-a des­curcat admirabil în gestionarea busi­ness-ului, ținând cont că nici în anii de criză compania nu a avut prea mult de suferit. Pe de o parte, pentru că a fost ferită de dezechilibrele de pe piața imobiliară (sediul firmei fiind deținut în proprietate, nu în chirie), pe de altă parte, pentru că producția în lohn și semilohn reprezintă și acum peste 50% din veniturile actuale ale companiei, semn că există o bază permanentă și solidă de clienți străini. Iar trendul este crescător.
„Cererea pentru export este într-o ușoară creștere datorită revirimentului economic din vestul Europei, dar și datorită noului curent de revenire a comenzilor din China către producătorii de proximitate ai marilor piețe de îmbrăcăminte din Occident.“ Prin urmare, „tatăl meu chiar spunea că ar trebui să mai angajeze câteva persoane la începutul acestui an, pentru a-și putea menține capacitatea de producție la nivelul cererii pe care o avem“.