Ministerul Finantelor Publice era, pina la aparitia HG nr. 18/2001, reprezentantul actionarului unic, statul romin, i Compania Nationala Imprimeria Nationala, Compania Nationala Loteria Romina, precum si i Consiliul de Administratie al CEC. Trei acte normative atesta aceasta calitate.
OUG nr. 159/1999 privind ifiintarea CN Loteria Romina prin reorganizarea fostei regii autonome cu acelasi nume, ca societate comerciala pe actiuni stipuleaza ca „drepturile si obligatiile decurgind din calitatea de actionar unic al statului romin se exercita de catre Ministerul Finantelor”.
Aceeasi prevedere expresa apare si i OUG nr. 199/2000 privind ifiintarea CN Imprimeria Nationala, fiind explicabila i contextul transformarii fostelor regii i societati pe actiuni, actiuni ce pot fi scoase la vinzare. Cel de-al treilea document oficial ce atesta controlul pachetului de actiuni de catre Ministerul Finantelor se refera deasemeni la o societate pe actiuni, de data aceasta cu profil bancar. Conform Legii nr. 66/1996 privind reorganizarea CEC i societate bancara pe actiuni, statul, reprezentat prin Ministerul Finantelor, este unicul actionar al CEC. in aceasta calitate, ministerul aproba programul strategic al activitatii anuale, proiectul bugetului anual de venituri si cheltuieli si bilantul contabil, repartizeaza profitul, fixeaza dividendele.
Iata isa ca HG nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice schimba datele problemei, mai corect, seamana confuzie i ceea ce priveste controlul i cadrul CA al CEC. Emisa ulterior celor trei acte amintite si referindu-se la pozitia de actionar a ministerului, hotarirea prevede ca acesta exercita calitatea de reprezentant al statului ca actionar doar i CA Imprimeria Nationala si CA Loteria Nationala. Nimic despre alte eventuale implicari ale Finantelor ca actionar unic.
Luind i considerare delicatul subiect al implicarii CEC i afacerea FNI, se pot naste o serie de itrebari. Va fi cumva ministerul ilocuit i CA al CEC cu un alt reprezentant al statului, avind i vedere modul defectuos i care si-a ideplinit atributiile sau este vorba despre o omisiune a legiuitorului? Indiferent de raspuns, Ministerului Finantelor Publice i s-ar putea respinge actiunea impotriva CEC, Sov Invest si FNI pentru constatarea nulitatii absolute a contractului de cautiune.