Cea mai nouă super-armă a SUA este o minune a tehnologiei. Acum, compania de tehnologie Anduril Technologies lucrează la o schimbare radicală, prin introducerea proiectului denumit Fury.
Acesta este un vehicul aerian autonom (AAV) de grupa 5, de înaltă performanță.
Un UAV de grupa 5 este orice dronă care cântărește mai mult de 598 kilograme, poate zbura la peste 18.000 de picioare deasupra nivelului mediu al mării și poate opera la orice viteză aeriană. Alte exemple de UAS de grupa 5 sunt MQ-9 Reaper și RQ-4 Global Hawk, relatează Slashgear.com.
Noua super-armă a SUA, un avion de luptă autonom
Fury nu a fost încă selectat pentru achiziție, dar este cu un pas înaintea acestor drone, fiind, în esență, un avion de vânătoare fără pilot. Adăugarea unei capacități fără echipaj la avioanele de vânătoare existente nu este ceva nou, deoarece armata folosește avioane F-16 mai vechi pentru teste autonome. Dar Fury este construit de la zero, ca un avion de luptă autonom.
Anduril lucrează la Fury încă de dinainte de 2023, iar primele imagini cu acesta au fost dezvăluite în emisiunea „60 Minutes Overtime”, în mai 2025. Planul este de a produce aeronava în masă, dacă Forțele Aeriene ale SUA o vor alege ca nou sistem de armament.
Dacă se va întâmpla acest lucru, cerul neprietenos ar putea fi în curând plin de avioane de vânătoare mortale, care operează fără piloți, fără a pune în pericol operatorii militari americani.
Caraceristicile impresionante ale avionului Fury
„Fury” este un nume intern al companiei Anduril, nu denumirea sa, care este YQF-44A în timpul dezvoltării. Dacă va fi selectată de Forțele Aeriene, acest lucru, probabil, se va schimba.
Fury nu este la fel de mare ca un avion de vânătoare standard, deoarece îi lipsește o cabină de pilotaj și echipamentul necesar pentru a susține un pilot. În schimb, măsoară aproximativ jumătate din dimensiunea unui F-16 – unul dintre cele mai utilizate avioane de vânătoare – cu aripi înclinate și puncte de ancorare externe pentru arme.
Anduril are anumiți parametri de performanță specifici pentru Fury, inclusiv un plafon de serviciu de până la 50.000 de picioare și atingerea unor viteze de aproximativ Mach 0,95 (circa 1163 km/h). În mod ideal, va putea atinge până la +9 G la cel mai înalt nivel și până la -3 G pentru perioade scurte de timp, cu funcționare susținută la +4,5 G.
Prin comparație, unele avioane de vânătoare pot susține 6 G cu funcționare scurtă de până la 10 sau 12, dar acest lucru este dăunător pilotului și poate provoca leziuni fizice permanente. Prin urmare, este rar folosit.
Aeronava măsoară 6 metri lungime și o anvergură a aripilor de peste 5 metri
Aeronava măsoară 6 metri lungime și are o anvergură a aripilor de peste 5 meri. Este echipată cu un motor turbofan comercial Williams FJ44-4M. Utilizarea unui motor comercial face posibilă începerea rapidă a producției.
Acesta este și obiectivul Anduril pentru achiziționarea Fury de către Forțele Aeriene. Dispune de două puncte de ancorare care pot transporta două rachete AIM-120 AMRAAM pentru luptă aer-aer, deși echiparea s-ar putea schimba pe măsură ce dezvoltarea progresează și cerințele misiunii se schimbă.
Fury, primul avion de luptă autonom din lume
Dezvoltarea Fury face parte din programul Collaborative Combat Aircraft (CCA) al Forțelor Aeriene, care prevede aeronave pilotate zburând lângă drone autonome.
Fury folosește software-ul Lattice Artificial Intelligence de la Anduril, astfel încât să poată fi programat să funcționeze în anumite condiții, în timp ce inteligența artificială face ajustări pentru identificarea, selectarea și atacarea țintelor. Dacă ar găsi o țintă, Fury s-ar angaja dincolo de raza de acțiune a F-35, asigurând siguranța aeronavei pilotate.
Fury va putea identifica ținte potențiale și va ataca, dar un om poate oricând interveni, fie declanșând comutatorul său de oprire, fie modificând parametrii țintei sale.