Dezastru total pentru România. Lotul 3 din Autostrada Lugoj-Deva are o fisură de 15 metri la nicio lună după ce a fost recepționat. Dar asta nu e tot. Sunt mai multe probleme de calitate pe noua şosea de mare viteză. Specialiștii spun că din tronsonul de 21 de kilometri făcut de spanioli abia dacă vor fi salvaţi la finalul reparaţiilor cinci kilometri.

„Ei (constructorii spanioli – n.r.) au pus terasament în albia majoră a râului Mureş când trebuia făcut viaduct în albia minoră”, au explicat specialiștii.

Au construit un viaduct prea scurt și în completare au pus terasament, până la lungimea care ar fi trebuit să fie. Prin urmare, s-ar putea impune demolarea acestei porțiuni și construirea unui viaduct nou, mai lung.

Aproape toate problemele de pe acest lot sunt date de apă. „Puteau şi ei să pună măcar terasament din piatră spartă, mai rezistent la infiltraţii, şi nu pământ”, ai spun specialiștii, conform economica.net.

Și asta nu e tot. Unele podeţe au fost construite sub cotă, iar apa bălteşte acolo şi se infiltrează în teresamentul autostrăzii.

Previziunile privind această secţiune de autostradă sunt foarte sumbre. „Dacă nu va fi demolată pentru reparaţii, va cădea ea singură. Dacă ar mai fi şi trafic cu vibraţii şi ar ploua, va fi o chestiune de timp până va cădea”, avertizează sursele.

Acestea adaugă că din cauza grosimii mici, şi asfaltul va trebui frezat şi reaşternut pe mare parte din tronsonul de 21 de kilometri. „Nu ştiu dacă mai salvăm cinci kilometri”, apreciază sursele.

Pe lângă autostrada – muzeu, care necesită reparaţii costisitoare, statul român, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), s-a mai ales şi cu procese usturătoare din partea constructorului spaniol, după ce i-a reziliat contractul.

„Comsa are decizii definitive de la Paris de 43 de milioane şi încă vreo 50 – 60 în judecată. Ioniţă (fost director general al CNAIR) a refuzat punerea în aplicare a lor”, spun surse apropiate constructorului pe forumul unui ONG dedicat infrastructurii.

„Deci treaba e cam clară: garanţia aia va trebui la un moment dat să o dea înapoi CNAIR la BCR (58 de milioane) şi să îşi facă gropiță pentru poze din banii lor. Sunt foarte curios ce expert „prietenos” va face expertiza aşa încât să rezulte nevoia gropiței. O să plătim la Comsa de o să ne îndoaie în vreo 2-3 ani. Autostrada mai stă închisă câteva luni”, anticipează sursele apropiate constructorului.

Pe de altă parte, reprezentanţii CNAIR spun că garanţia depusă de constructor a fost executată înainte de decizia instanţei care bloca executarea şi că nu va fi returnată.

O factură de penalităţi de 73 de milioane a fost trimisă asocierii conduse de Comsa. Reprezentanţii CNAIR au afirmat că aceasta nu a fost încă plătită, constructorul apelând la arbitraj.

Firma spaniolă ar mai putea fi penalizată cu maxim 15% din valoarea contractului pentru 800 de zile de întârziere, mai spune sursa citată.