Poate cea mai mare provocare a venit din faptul că oamenii au fost obligați să învețe cum să utilizeze un calculator. Sigur, această adaptare a fost diferită de la persoană la persoană, și a ținut cont de foarte mulți factori, mai ales de vârstă. 

Apoi a intervenit și internetul, care a complicat și mai mult viața mult mai simplă a oamenilor. Din nou, a fost nevoie de alte abilități, de mult mai multă atenție și, practic, de o schimbare a modului în care funcționăm. Cum era de așteptat, nici dezvoltarea telefoanelor mobile nu a simplificat procesul. 

Dar schimbările nu s-au oprit aici… 

Nici mediul de business nu a fost ferit

Lucrurile s-au complicat decisiv și pentru mediul de business, astfel că liderii companiilor s-au confruntat cu tot felul de problemele, mult mai puțin comune în urmă cu 10-15 ani. Brusc, s-au trezit că profilul lor este urmărit de tot felul de persoane, că activitatea le este public analizată, că rezultatele pot fi aflate de toată lumea. 

La fel de brusc, au fost nevoiți să își expună ideile în spațiul public, numărul de evenimente de business crescând. Dar și numărul de postări de pe Facebook, multe dintre încercări fiind sortite eșecului. 

Evident, nici modul în care se comportă cu angajații nu a trebuit neglijat. Câte scandaluri nu au izbucnit pentru că un angajat supărat și-a vorbit de rău angajatorul? 

Cei mai mulți lideri au preferat să angajeze pe cineva. Unii au recurs la firme, alții ”am eu un băiat”. Asta până când au înțeles că nu mai este suficient. 

Și astfel au început să investească în abilitățile secolului 21. Printre acestea…

Cum să își construiască o imagine mai bună 

Am rămas surprins să observ cum s-au schimbat oamenii, de la ”nu mă interesează ce spune lumea” la ”am nevoie de o imagine cât mai bună”. Inițial, prea puțini lideri erau atenți la ce spun și fac.  

Iar schimbarea aceasta a venit cumva forțat, ”motivată” de succesul celor care au înțeles că o imagine mai bună le face viața mai ușoară. Atât la nivel intern, raportat la colegi și angajați, cât și la nivel public, raportat la clienți și parteneri. 

Văzând cum cei care investesc în imaginea lor sunt urmați, apreciați și respectați, tot mai mulți lideri au considerat că este important să își însușească aceste abilități, să înțeleagă cum funcționează grupurile, să își adapteze mesajele și acțiunile, totul pentru a construi imaginea perfectă. 

Cum să comunice eficient

Comunicarea este și va rămâne cel mai rapid instrument de construire a unei imagini noi. Fie că vorbim despre public speaking sau despre comunicarea scrisă, abilitatea de a împărtăși mesajele într-un mod atractiv este necesară în secolul 21. 

Mai ales că tot mai mulți lideri au simțit diferența dintre un speech scris de altcineva și citit de pe foi, și un discurs autentic, repetat, pregătit și livrat corespunzător. Sau între o postare pe Facebook scrisă de „cineva din echipă” și un text autentic. 

Cum să gestioneze o criză de imagine 

Dacă inițial gestionarea crizelor era ”aruncată” în spatele echipei sau agenției, astăzi tot mai mulți lideri au înțeles că prezența lor în acest proces este extrem de importantă. De la prezența în procesul de comunicare publică, până la mesajele ce trebuie transmise la nivel intern, astfel încât imaginea să fie cât mai bine protejată. 

Mai mult, au înțeles că imaginea lor personală va fi afectată de o situație în care compania pe care o conduc este implicată. 

Doar că această implicare necesită cunoștințe și abilități. Că nu poți opera fără să fi trecut pe la facultatea de medicină. 

Lucrurile se vor mai schimba

Știm deja că singura constantă este schimbarea. Ce ne încurcă în această perioadă este viteza cu care lucrurile se schimbă. Poate mai repede decât oricând, ce știam ieri nu este neaparat să fie valabil și mâine. 

Astfel că nevoia însușirii unui set de abilități adaptat acestui secol devine din ce în ce mai necesară. 

Se poate și fără? Nu prea…