În trimestrul trei s-a înregistrat o singură tranzacţie de  4,5 mil. euro, al cărei subiect au fost centre comerciale Era Shopping Park din Iaşi şi Oradea. Investitorii privaţi şi companiile cotate la bursă sunt cei mai activi jucători de pe piaţă.
„Volumul tranzacţiilor de investiţii în real estate din România ar putea să nu depaşească 250 mil. euro, cu atât mai mult pe fondul instabilităţii politice pe care o resimţim în prezent şi care inhibă planurile a numeroşi cumpărători şi creşte nivelul de suspiciune şi rezervele băncilor cu privire la riscul de ţară perceput”, a declarat Cristian Ustinescu (foto), directorul de investiţii al DTZ Echinox.

Rezultate pozitive la nivel european

La nivel european, investiţiile în proprietăţi comerciale (birouri, retail, industrial), în primele trei trimestre, au atins 63,6 mld. euro, depăşind astfel totalul de 62,4 mld. euro din 2009. Se previzionează că totalul investiţiilor în Europa va ajunge la 89 mld. euro până la sfârşitul anului 2010, marcând o creştere de 42% faţă de 2009.
Raportul DTZ reliefează o creştere medie a volumului de investiţii pe parcursul ultimelor patru trimestre  până la valoarea de 21,8 mld. euro, aceasta în ciuda unei scăderi de 8% în trimestrul al treilea, până la 21,2 mld. euro, de la 23,1 mld. euro în trimestrul al doilea al 2010.
Pe principalele pieţe europene, Franţa şi Germania au înregistrat o creştere a volumelor de investiţii în ultimul trimestru. În Franţa, volumul a crescut cu  7% de la  2,2 mld. euro la 2,4 mld. euro. Germania a marcat o creştere de 3% de la 3,8 mld. euro la 3,9 mld. euro. Volumele de investiţii în Europa Centrală şi de Est au crescut cu 43%, deşi pornind de la o bază net inferioară, crescând de la 0,6 mld. euro la 0,8 mld. euro.
„În Europa investitorii şi-au păstrat circumspecţia, activitatea din cel de-al treilea trimestru fiind dominată din nou de investitori autohtoni, care au reprezentat 63% din totalul activităţii, în timp ce investiţiile intra-regionale au ajuns la 21%”, a menţionat Magali Marton, head of DTZ CEMEA Research.

Birourile, cele mai atractive

DTZ Research semnalează o creştere a valorii medii a investiţiilor în trimestrul al treilea, până la 30 mil. euro, de la 24 mil. euro, înregistrată în trimestrul anterior. În ciuda accesului dificil la creditare, s-a remarcat o creştere a ponderii asocierilor de tip „joint venture”, care au reprezentat 21% (6,7 mld. euro) în T3, faţă de numai 10% (2 mld. euro) în primul trimestru din 2010. Majoritatea parteneriatelor vizează proprietăţi mai mari, valoarea medie a acestora crescând până la 84 mil. euro.

Vehiculele private de investiţii continuă să fie cumpărătorii dominanţi, investind 9,5 mld. euro în ultimul trimestru, adică 45% din total. Investiţiile instituţionale au cumulat 3 mld. euro, acestora adăugându-li-se alte 2 mld. euro din partea companiilor imobiliare cotate la bursă. Vânzările corporative îşi păstrează ponderea, cumulând 2,9 mld. euro. Aceasta este o consecinţă a numeroaselor tranzacţii de tip „sale and leaseback” (vânzare şi închiriere).

Segmentele de birouri şi retail continuă să domine activitatea investiţională. Birourile cumulează 46% (9,7 mld. euro) din investiţii, urmate de retail, cu 34% (7,3 mld. euro), atraşi cu precădere de supermarketuri (2 mld. euro) şi centre comerciale (1,3 mld. euro). Investiţiile în sectorul industrial au scăzut la 6% (1,3 mld. euro) din totalul activităţii, cel mai jos nivel din primul trimestru al lui 2009.