„Dealerii trebuie să înțeleagă că este extrem de important să vindem mașini de calitate şi mai puţin cantitate. De asemenea, decizia noastră de a comercializa mai puține mașini în ciuda majorării cererii are ca rol protejarea exclusivismului brandului”, a clamat Montezemolo în prezentarea strategiei viitoare ținută la cartierul general din Maranello. Conform oficialului italian, Ferrari va vinde în acest an cel mult 7.000 de unități, cu 318 mai puține decât anul trecut.
În ciuda faptului că plafonarea producției poate avea efecte benefice atât asupra imaginii mărcii cât și asupra poliiticii de prețuri și va înlătura măcar în parte teama unor colecționari că valoarea mașinilor deținute se poate dilua în timp, mulți analiști consideră că măsura a fost luată mai degrabă în baza estimărilor privind evoluția vânzărilor. De altfel, nu este prima dată când oficialul Ferrari susține că producția trebuie menținută la un nivel optim astfel încât să fie păstrat „spiritul” mărcii. Conform CNBC, în 1993, același Montezemolo spunea că „Ferrari nu va construi niciodată mai mult de 3.500 de mașini pe an”. Și a sfârșit ca, după mai puțin de un deceniu, să producă și să vândă peste 7.000.
Declarația lui Montezemolo este de fapt o perdea de fum menită să ascundă o potențială reducere a vânzărilor, consideră Marcel Massini, un istoric preocupat de mult timp de trecutul mărcii Ferrari. Acesta, dar și alți analiști, își bazează presupunerile pe faptul că piața europeană nu mai este nici pe departe cea de acum un an. În primele trei luni, Ferrari a vândut pe Bătrânul Continent doar 695 de mașini, față de 898 în aceeași perioadă a anului trecut. Chiar și în patria-mamă, Italia, vânzările mărcii se prăbușesc în special din cauza controalelor demarate de fisc la toți proprietarii de mașini exclusiviste pentru a combate evaziunea. Mulți potențiali clienți italieni preferă să renunțe la achiziții decât să se expună la raidurile poliției economice. Și chiar dacă în America de Nord și Japonia vânzările au crescut cu 19% în perioada ianuarie – martie 2013, alte piețe majore ale companiei, precum China, dau semne de stagnare.
Dacă anunțul făcut de Luca Cordero di Montezemolo are drept scop mascarea unei eventuale scăderi a cererii sau reflectă cu adevărat dorința de a suține exclusivismul mărcii rămâne de văzut. Cert este însă că ultimul model prezentat de companie la Geneva Motor Show, impresionantul LaFerrari, este „sold-out”. Cel puțin asta declară oficialii producătorului din Maranello. În România au fost înmatriculate deja în acest an două mașini Ferrari noi și una de ocazie.
Citește și: LaFerrari: Primul hibrid