Abia pe locul doi ca importanţă vine valoarea ratei lunare, pentru 83% din cei chestionaţi.
Ceea ce contează aproape cel mai mult în alegerea unui credit, şi anume suma totală de rambursat, aceasta s-a plasat abia pe locul al treilea, fiind văzută ca un crieriu important de 79% dintre români.
Foarte interesant, la egalitate cu suma de rambursat, românii dau o importanţă mare modului în care băncile reuşesc să-şi respecte termenele de răspuns promise (79%).
Dacă în perioada de boom al creditării transparenţa băncii în privinţa contractelor aproape că nu conta, principalul scop fiind accesarea creditului cu orice preţ, în prezent, pentru 69% dintre români contează ca băncile să comunice transparent cu ei pe parcursul analizei dosarului de credit, în timp ce rapiditatea cu care se acordă creditul are importanţă pentru 63% dintre cei chestionaţi.
Fiind vorba de un credit şi nu de un depozit, reputaţia băncii contează doar pentru 55% din cei care au răspuns la sondaj.
Cât de rezonabile sunt actualele costuri de creditare în viziunea românilor?
72% dintre ei consideră încă ridicate costurile de credit, în vreme ce doar 28% văd actualele costuri ca fiind rezonabile sau scăzute. Şi asta în condiţiile în care costurile de creditare sunt la minime istorice.
“Contrar percepţiei generale, costurile creditelor destinate persoanelor fizice sunt la un minim istoric, cu tendinţă generală de scădere. În prezent DAE (Dobânda Anuală Efectivă) minim pentru un credit ipotecar în euro este de 5%, iar cel mediu este de 6,4%, valoare cu 1,1 puncte procentuale mai scăzută decât valoarea medie înregistrată în aceeaşi perioadă a anului trecut, scăderea fiind generată în principal de diminuarea valorii indicelui Euribor”, a declarat Anca Bidian, CEO KIWI Finance.
Cum se informează românii pentru un credit
În privinţa gradului de încredere în sursele de informare pentru accesarea unui credit, este de remarcat că, în afara brokerilor de credit cu 85% şi a băncilor cu 80%, internetul ca şi sursă de informare, cu un procent de 66%, prezintă o încredere semnificativ mai mare decât mediile convenionale de informare (rudele şi prietenii, liderii de opinie, publicaţiile, televiziunea şi materialele publicitare).
Întrebaţi la cine apelează atunci când hotărăsc să acceseze un credit, aceştia au răspuns că intră în sucursalele băncilor (55%), aplică online (50%), apelează la brokerii de credite (40%) şi urmează recomandările rudelor/prietenilor (6%).
“Este al 4-lea an consecutiv în care facem acest studiu şi remarcăm faptul că brokerajul de credite a devenit o opţiune reală în rândul clienţilor şi câştigă credibilitate de la un an la altul. Accesarea serviciilor de consultanţă, informare şi asistenţă pentru soluţii de creditare arată o maturizare a pieţei, mai multă grijă şi atenţie din partea clienţilor în opţiunile de finanţare şi validarea unei industrii cu un potenţial încă foarte mare în România”, a completat Anca Bidian.
Studiul “Cum îşi aleg românii creditul” a fost realizat de KIWI Finance în perioada iulie – decembrie 2012 în mediul online, 6 întrebări cu răspunsuri multiple, pe un eşantion de 1350 de persoane, mediul urban, cu venituri cuprinse între 1.500  şi 4.500 de lei.