De la cărţi istorice la clasice volume de dragoste, de la bestselleruri de antreprenoriat la autobiografii ale unor spioni. Managerii români dovedesc că au gusturi variate şi atunci când îşi fac lista lecturilor din timpul verii.

«În vacanţa de vară mi-am propus să citesc cărţi mai lejere, care să mă ajute să mă rup de nebunia de zi cu zi, şi am în valiză câteva cărţi», spune Ruxandra Brutaru, director general la Tarom. Ea mai spune că trei dintre acestea sunt ale autorului Romain Gary – „Ai toată viaţa înainte“, „Clar de femeie“, „Prima dragoste, ultima dragoste“ – dar şi „Lolita“ de Vladimir Nabokov, pe care doreşte să o recitească vara aceasta, plus „Lebăda neagră“ a lui Taleb Nassim. „Este o carte filosofico-economică; ne provoacă la gândire şi priveşte lumea din perspectiva improbabilului… mi-a trezit curiozitatea“, motivează ea.

Mihai Aniţa, partener pe servicii de audit la PricewaterhouseCoopers România, a inclus pe lista sa de lectură pentru această vară un mix cât se poate de interesant: „Epoca postbelică. O istorie a Europei de după 1945“, de Tony Judt, mărturisirile unui spion în volumul „Fiul Hamasului“, autobiografia lui Mosab Hassan Yousef, dar şi „Roza din Alexandria“ a lui Manuel Vasquez Montalban sau „Narcotice în cultura română“ a lui Andrei Oişteanu. „În vacanţă, prefer cărţi care să mă ajute să mă destind şi care să-mi hrănească hobby-urile şi pasiunile“, motivează el.

Marius Ghenea, preşedintele FIT Distribution, spune că sunt multe cărţi pe care vrea să le citească, dar nu a reuşit până acum din lipsă de timp. Vara asta şi-a propus să citească şi beletristică („Mândrie şi prejudecată“ de Jane Austen sau „Valurile“ de Virginia Woolf), dar şi cărţi de antreprenoriat („New Venture Creation“ de Jeffry Timmons şi Stephen Spinelli sau „The Illusions of Entrepreneurship“ de Scott Shane) sau de business, în general („Drive“ de Daniel Pink sau „Clearing the Mind for Creativity“ de John Kao). „În ciuda clişeelor legate de vacanţă, vară, plajă, care spun că oamenii preferă să citească în această ambianţă doar cărţi lejere, uşor de „digerat“, eu, unul, citesc cărţi cât se poate de serioase şi la plajă, ca şi în avion (indiferent că vorbim de literatură clasică sau de business)“, spune Ghenea.

Recomandările managerilor

Iar cărţile sunt alese, cel mai adesea, la recomandarea prietenilor. „Nu cred că există un motiv clar atunci când decizi să citeşti o carte sau alta, ci mai degrabă impulsul momentului. Cărţile lui Gary mi-au fost recomandate de un bun prieten, şi am început să lecturez deja „Ai toată viaţa înainte“, spune Ruxandra Brutaru, prima ei impresie fiind foarte bună.

Ce recomandă aceşti manageri cititorilor Capital? „Confesiunile unui cafegiu“, de Gheorghe Florescu, este alegerea Ruxandrei Brutaru. „Mi s-a părut extrem de bine scrisă şi autentică. Am regăsit amintiri din frageda mea copilărie, dar şi o descriere foarte fidelă a Bucureştiului anilor ’70-’80. A fost cu totul delicioasă“, argumentează ea. La capitolul literatură clasică, Marius Ghenea recomandă „o carte absolut extraordinară, „Agonie şi extaz“ a lui Irving Stone (roman despre viaţa lui Michelangelo), dar adaugă şi un titlu de business: „Excelenţa în afaceri“ a lui Jim Collins.

Iar Mihai Aniţa completează cu „Superfreakonomics“, a lui Steven Levitt şi Stephen Dubner şi „What the Dog Saw and Other Adventures“, de Malcolm Gladwell.

221-54690-30_confesiunile_unui_cafegiu_29.jpg

 

 

În vacanţă, prefer cărţi care să mă ajute să mă destind şi care să-mi hrănească hobby-urile şi pasiunile.
Mihai Aniţa, partener, PricewaterhouseCoopers România

221-54691-30_lebadaneagra_talleb_29.jpg

 

 

 

Îmi plac foarte mult cărţile care ating subiecte sociale şi care militează pentru o dezvoltare mai sănătoasă a societăţii.
Ruxandra Brutaru, director general, Tarom

221-54689-30_51ukjtzf2l_30.jpg

 

 

Ca să fiu sigur că nu rămân «în pană» de lecturi, mi-am în­cărcat deja Kindle-ul, şi ast­fel pot citi oriunde, oricând, cu toate avantajele pe care le au cărţile digitale faţă de cele clasice.
Marius Ghenea, preşedinte, FIT Distribution