Un număr de 189 de companii din România vor dobândi, la orizontul anului 2025, veleităţi de multinaţională, conform unui studiu al PwC. De ce vor avea ele nevoie pentru a se impune pe noile pieţe şi care sunt domeniile în care s-ar putea afirma?

Potrivit PricewaterhouseCoopers (PwC), în următorii 15 ani, îşi vor croi loc pe piaţă  aproape 190 de noi multinaţionale cu capital majoritar românesc. Chiar dacă cifra poate părea foarte mare, România va fi surclasată de ţările din regiune, care vor genera un număr superior de multinaţionale: 192 de companii în Ucraina, 221 în Ungaria şi 287 în Polonia. „Studiul este bazat pe tehnici econometrice, care au luat în calcul dimensiunea pieţei interne (PIB real-n.red.), rata de investire ca procent din PIB, precum şi deschiderea comerţului exterior, ca procent al exporturilor în PIB“, explică autorii studiului efectuat în 15 economii emergente. În ultimii ani, România nu a reuşit să ofere prea multe exemple de companii româneşti capabile să-şi măsoare forţele şi pe plan internaţional.

Extinderile, finanţate din ţară

Câteva reuşite în acest sens aparţin unor companii din industria IT. „Nu văd niciun inconvenient pentru companiile româneşti să se extindă, iar pe domeniul meu, IT, 15 ani reprezintă un teritoriu imens“, afirmă Radu Georgescu, preşedintele GECAD. „Se vor putea extinde în primul rând acele companii din domeniile în care au un brand deja dezvoltat sau unde există o tradiţie în ţară, precum industria alimentară, cea uşoară, sau echipamente pentru industria petrolieră“, declară Alexandru Lupea, partener şi expert la PwC. „De asemenea, vor avea şanse companiile profilate pe software şi internet, pentru că nu se cer investiţii mari de pornire şi se pot accesa foarte mulţi clienţi pe plan internaţional, cu costuri de distribuţie şi marketing mai mici“, completează acesta. Călin Fusu, CEO Neogen, contrazice afirmaţiile lui Lupea, precizând că investiţiile pentru impunerea pe o piaţă străină sunt semnificative. „Trebuie să avem o piaţă internă forte, care să permită extinderea. În primii ani, pierzi bani în străinătate, astfel că businessul trebuie susţinut din România. Extinderea globală e mai complicată pentru că este nevoie de o finanţare puternică şi aici sunt problemele“, explică Fusu. „Mai sunt şi elementele culturale. Nouă nu ne plac bulgarii sau ungurii, iar moldovenii sunt prea săraci. Or, un business nu se conduce de la distanţă. Managerului trebuie să-i facă plăcere să meargă în Bulgaria, Ungaria etc.“, mai punctează cel care a devenit milionar în euro din afaceri pe internet.

Studiul PwC trasează şi liniile principale ale unui plan ce ar trebui respectat de o multinaţională. În primă fază, este vorba de dezvoltarea regională, întrucât mediul de afaceri este mai asemănător cu cel de acasă, cheltuielile de transport şi distribuţie fiind mai mici. „Apoi, vorbim de zona UE. În puţine cazuri, extinderea se va face pe alte continente, întrucât presupune costuri mari şi cere o capacitate de adaptare mult mai mare“, explică Lupea. „La ora actuală, cele mai multe firme româneşti au probleme majore de a supravieţui pe plan local. Dar cele care vor reuşi să treacă peste criză, vor avea un potenţial mare de expansiune“, conchide Octavian Radu, fondatorul grupului RTC.

20 de noi multinaţionale au apărut în România, în anul 2008, cifră asemănătoare celei din Ucraina. În acelaşi timp, la unguri erau create 10 multi­naţionale

Expansiune
În Europa Centrală şi de Est, în următorul deceniu şi jumătate vor apărea peste 1.800 de companii care se vor extinde pe plan internaţional. Dintre acestea, 189 vor fi cu capital majoritar românesc.

221-54663-14_calinfusu_29_c.jpg

 

Trebuie să avem o piaţă in­ter­nă forte. În primii ani, pierzi bani în străinătate, astfel că businessul trebuie susţinut din România.
Călin Fusu, CEO Neogen

221-54664-14_raduoctavian_29_c.jpg

 

În primul rând, companiile româneşti trebuie să fie competitive, apoi să genereze în România un flux de cash pozitiv.
Octavian Radu, fondator RTC Group

221-54665-14_radugeorgescu_29_c.jpg

 

Nu văd niciun inconvenient pentru companiile româneşti să se extindă, iar pe dome­niul meu, IT, 15 ani repre­zintă un teritoriu imens.
Radu Georgescu, preşedinte GECAD

221-54666-14_lupeapwc_29.jpg

 

Noile multinaţionale vor in­tra în primul rând pe do­me­niile în care au un brand deja dezvoltat sau unde exis­tă o tradiţie în ţară.
Alexandru Lupea, partener şi expert PWC