Dacă în străinătate este foarte normal să faci cadou un card ce permite achiziția anumitor produse sau servicii, de la îmbrăcăminte și jucării la o zi de tratamente SPA, în România, cumpărătorii sunt încă reticenți în a se alătura acestei tendințe. Totuși, piața cardurilor-cadou atrage tot mai mulți cumpărători, dar chiar și investiții din partea unor antreprenori sau companii. Pe internet există deja un „mall“ care oferă clienților carduri-cadou emise de mai multe firme, iar Diverta va amenaja în curând o zonă specială în unitățile sale, de unde clienții vor putea cumpăra astfel de carduri, pentru mai multe produse și servicii.
„Beneficiile acestui tip de cadou sunt foarte importante“, spune Mihai Taraipan, cel care a lansat, la începutul anului 2010, site-ul GiftCardMall.ro. „Cumpărătorul economisește timp, întrucât nu trebuie să alerge prin magazine pentru a cumpăra ceva și, practic, oferă celuilalt posibilitatea de a opta pentru cadoul pe care și-l dorește“, mai spune el. Și exact aceste aspecte sunt cele care i-au determinat și pe managerii Diverta să intre pe piața cardurilor-cadou, construind un raft special pentru comercializarea acestora.
„Proiectul va fi implementat în scurt timp în magazinele Diverta din Bucureşti, pentru ca apoi să fie extins şi la nivel naţional“, a declarat, pentru Capital, Flaviu Pastor, director de marketing și PR în cadrul companiei.
Concret, Diverta a încheiat parteneriate cu mai multe firme, care au emis astfel de carduri, urmând ca acestea să fie distribuite și prin intermediul lanțului de librării. „Va fi prezentă o gamă extinsă de gift-carduri: SPA, zboruri cu elicopterul, bijuterii, cursuri de fotografie, dans etc.“, a mai spus Pastor. Printre ele, Artposters, EdenSpa și Debenhams. Cât privește cardurile-cadou emise de Diverta de la începutul anului, cele destinate adulților au înregistrat vânzări de aproape 23.000 de euro, iar cele pentru copii au cumulat o valoare de 5.000 de euro.
„Pentru perioada următoare estimăm că vânzările vor creşte semnificativ şi în scurt timp vom lansa şi oferta de corporate. Mai mult, am început să primim cereri de la companii care realizează campanii cu premii gift-carduri Diverta,“ a adăugat Pastor. Așteptările sunt mult mai mari, mai ales că au fost emise carduri ce valorează 1,27 milioane de euro.
De ce ezită românii
Și totuși, cum se explică apatia cumpărătorilor față de astfel de cadouri? Mihai Taraipan spune că „publicul este reticent la nou. Singurele care merg ­într-adevăr bine sunt SPA-urile, pentru că ele și-au obișnuit deja clienții cu astfel de cadouri. Piața este însă în creștere“, spune el. Anul trecut, fiind primul de activitate pentru site, încasările au fost de 20.000 de euro. Așteptările sunt ceva mai mari pentru 2011. Potențialul este însă departe de a fi atins.
„În străinătate, aceste caduri reprezintă 50% din piața cadourilor, în timp ce la noi cu greu putem vorbi de 1%-2%“, spune el, explicând și că publicul se obișnuiește cu astfel de cadouri și datorită creșterii foarte puternice a site-urilor de reduceri, precum Groupon.
„Oamenii se obișnuiesc să mear­gă în magazin cu un voucher și să plece cu un produs“, spune Taraipan.
Tendințe la nivel mondial
Peste Ocean se dezvoltă puternic o piață secundară a cardurilor-cadou. Așa că, cei care au primit cadou un masaj, de exemplu, pe care nu și-l doresc, îl pot vinde, oferind o reducere. Și asta pentru că analiștii estimează că, în medie, o familie americană din clasa mijlocie deține carduri-cadou nefolosite în valoare de 300 de dolari. În plus, companii precum Google sunt interesate să transforme piața cardurilor-cadou în cadouri electronice. Altfel spus, în simple e-mailuri. Consultanții estimează că piața cardurilor virtuale ar putea ajunge, în SUA, la zece miliarde de dolari în anul 2015, de la mai puțin de 500 de milioane în 2010.