Primul trilionar din lume va fi șeful unei afaceri spațiale, prezice Rainer Zitelmann, autorul unui articol publicat de cityam.

Iată comentariul său:

Autorul de science fiction Arthur C Clarke scria încă din 1977: „Impactul sateliților asupra întregii rase umane va fi cel puțin același ca apariția telefonului în așa-numitele societăți dezvoltate”. Și avea dreptate. Mega-constelațiile de sateliți precum Starlink, Qianfan, Kuiper și Sat Net se vor asigura că o treime din populația lumii, care nu are în prezent acces la internet, va fi în curând conectată – cu implicații economice de anvergură.

Industria spațială va crea primul trilionar din lume

CNBC a numit industria spațială „următoarea industrie de un trilion de dolari de pe Wall Street”. Conform unui studiu realizat de Forumul Economic Mondial in aprilie 2024, se așteaptă ca economia spațială să ajungă la o valoare de 1,8 trilioane de dolari până în 2035. Morgan Stanley se așteaptă ca o afacere bazată pe spațiu să creeze primul trilionar din lume.

În urma aselenizărilor de la sfârșitul anilor 1960 și începutul anilor 1970, zborurile spațiale cu echipaj uman din SUA au stagnat aproape complet, în mare parte din cauza interferențelor politice. Fiecare președinte al SUA a venit la Casa Albă cu idei și priorități noi, iar contractele au fost prea des acordate sau pur și simplu anulate din motive evident politice.

Se încinge cursa spațială din sectorul privat

Programul navetei spațiale al NASA nu a reușit să se ridice la înălțimea așteptărilor. În ciuda investițiilor substanțiale făcute în Stația Spațială Internațională (ISS), rămân semne de întrebare privind modul în care au fost cheltuiți banii. Iar costurile de lansare, măsurate ca un cost al trimiterii unui kilogram de încărcătură utilă în spațiu, au stagnat timp de aproape patru decenii.

Companiile private au realizat acest lucru, reducând costurile de lansare cu aproximativ 80%.

Și acesta este doar începutul. Explorarea spațială dovedește încă o dată superioritatea capitalismului. Cursa spațială dintre Uniunea Sovietică și Statele Unite din anii 1960 a fost acum înlocuită de o competiție între Statele Unite și China.

Există, totuși, o diferență crucială: în timpul cursei spațiale inițiale, programele spațiale ale SUA și ale URSS erau conduse de stat. Chiar dacă unele companii private au construit rachete pentru programul Apollo, acestor companii li s-au dat instrucțiuni stricte din partea agenției spațiale de stat NASA, care le-a spus exact cum să construiască o rachetă. Asta a dus la costuri ridicate, deoarece companiile au urmat cu meticulozitate instrucțiunile NASA. Prin programele cost-plus, nu a existat niciun stimulent pentru reducerea costurilor; în schimb, companiile au fost stimulate să crească costurile.

Dacă SpaceX ar fi o țară, ar depăși cu mult a doua cea mai mare țară din lume la capitolul lansări

Relația dintre NASA și companiile private s-a schimbat dramatic în ultimii ani. Elon Musk a insistat asupra unor prețuri fixe și, în loc să indice companiei SpaceX ce să construiască, NASA a fost cea care a specificat ce servicii dorește să cumpere. Rezultatul: din cele 261 de misiuni spațiale la nivel mondial în 2024, 134 au fost lansate de SpaceX.

Dacă SpaceX ar fi o țară, ar depăși cu mult a doua cea mai mare țară din lume, China, care a înregistrat 68 de lansări.

Chiar și astăzi, călătoriile spațiale private sunt blocate de reglementări inutile și interferențe guvernamentale, în special în Europa, dar și în Statele Unite. Un motiv important al incursiunii lui Elon Musk în politică este acela că vrea să găsească o modalitate de a elibera companiile spațiale private de poverile birocratice tot mai mari din SUA.

Rezultatul noii curse spațiale

Dacă SUA sau China vor ieși victorioase va depinde în mare măsură de țara care acordă mai multă libertate dezvoltării explorării spațiale private. În prezent, Statele Unite sunt cu mult înainte, dar ar fi periculos să subestimăm evoluțiile din China, care își reduce dependența de un program spațial exclusiv in sectorul public implicând din ce în ce mai mult companii private.