Invitat: Vlad Boeriu, partener Deloitte

 

Posted by capital.ro on Wednesday, September 20, 2017

 

Vlad Boeriu, partener compania de consultanță și audit Delloite, invitatul emisiunii Capital Live, a explicat că odată cu implementarea sistemului privind plata defalcată a TVA vom avea două sume care trebuie plătite în conturi separate, „partea de TVA se virează într-un cont separat, contul se poate utiliza doar pentru încasări și cheltuieli cu TVA”.

Live

Dacă se greșește contul se aplică amenzi mari, aproximativ 50% din valoarea TVA. Eu ca funizor am obligația de a muta și rectifica banii în contul de TVA în maxim 19 zile.

Este foarte complicat, vorbim de o situație generală, devine din ce în ce mai complicat, dacă ne uităm la un mare furnizor de utilități, compania trebuie să transmită ambele conturi, dacă nu o face este pasibil de amendă, tot eu clientul, eu trebuie să fac plata în cele două conturi, legea îl obligă să-mi furnizeze informații privind conturile de TVA.

Singura excepție sunt persoanele fizice, persoanele juridice trebuie că plătească TVA separat. Și o firmă mică tot așa plătește, în cont principal și apoi în cel de TVA. Cred că vor crește încasările la buget, dar nu cred că rezolă cele două situații de evaziune fiscală. Prima situație de evaziune fiscală se referă la acel lanț de tranzacții, la un moment una dintre firmele de pe lanț dispare fără să plătească TVA-ul. Este greu de crezut că acest split reduce această problemă. Cealaltă problemă se referă la raportarea unei livrări intracomunitare.
ANAF are nevoie de oameni în plus, cea mai bună măsură de reducere a evaziunii fiscale, sunt sistemele de informații, ANAF nu este corect pregătit pentru era în care trăim, în foarte multe țări se vorbește de conectarea ANAF în timp real, la anumite date.

ANAF nu este pregătit din punct de vedere informatic, atât timp cât numărul de prsonal din ANAF nu crește vom avea timpi mai mari pentru rezolvarea problemelor. În prezent, angajații din ANAFse plâng de numărul foarte mare de cereri, vedem o aglomerare în activitatea ANAF.

Split TVA, în Polonia, este implementat de aproximativ doi ani, noi avem o introducere foarte rapidă, de la 1 ianuarie devine obligatoriu, devine generalizat.
Suntem în UE și tranzacțiile intracomunitare sunt la ordinea zilei, nu trebuie finanțată suma pentru TVA. Ne așteptăm la creșterea numărului de tranzacții intracomunitare. Clienții se plâng că este foarte greu de aplicat într-un interval de timp de trei luni, aceștia fac eforturi să implementeze acest program, termenul este prea scurt.
Nu pot să mă pronunț cât se va colecta, nu se poate ajunge la zero evaziune, cred că vom asista la o sumă foate mare în contul de TVA.