Omul de afaceri Cătălin Mahu a deschis La Mama în 1999. După un deceniu, acesta deţine şapte restaurante, cinci cafenele Cafepedia, distribuie încălţăminte sport şi încă locuieşte cu chirie.

Cătălin Mahu a intrat în afaceri cu restaurante acum circa zece ani. „Am învăţat rapid, atunci, cum poţi să pierzi bani, după ce patru luni ai restaurantul plin, nenumărate moduri prin care poţi fi furat…“, îşi aminteşte Mahu. Acesta îşi ipotecase apartamentul pentru a finanţa afacerea. „Era casa mea amanetată, banii mei, şi îi pierdeam. Ei bine, am dormit două ore pe noapte în perioada aia, deschideam, închideam, stăteam la bucătărie, la casa de marcat“, mai spune Mahu, care a decis recent să iasă din Capitală cu La Mama şi Cafepedia, cele două branduri pe care le deţine. Luna trecută, a fost deja deschisă o cafenea Cafepedia în cadrul Iulius Mall din Cluj-Napoca. După Cluj, Cafepedia va ajunge şi în Iaşi, Braşov, Timişoara, iar intenţia lui este de a se extinde în toate oraşele mari din ţară.

Cu La Mama, povestea se schimbă. Lanţul de restaurante va fi extins în afara Bucureştiului prin franciză, în oraşele mari, pentru o taxă de franciză de 35.000 de euro. „Francizatul va plăti o redevenţă lunară, care nu e stabilită momentan, dar ea va însemna un procentaj din venituri. Evident că la început acesta va fi mai mic şi va creşte ulterior în funcţie de dezvoltarea firmei. În schimb, îi vom oferi know-how, consiliere, programe de training. În plus, mergem cu o echipă operaţională, plătită de noi, capabilă să opereze restaurantul pånă cånd cei de acolo vor putea să o facă“, explică Mahu. Omul de afaceri crede că banii se pot scoate în circa trei ani de zile. O investiţie într-un astfel de local poate sări de cinci sute de mii de euro atåt din cauza complexităţii proiectului, cåt şi a faptului că francizatul trebuie să respecte imaginea francizorului, mai ales că Mahu preferă amplasamentele stradale, şi nu mallurile.

Investiţii preferate

„Chiar acum m-a sunat cineva să-mi propună să investesc într-o idee. Să facem plăcinte. Am spus ok, dar de ce nu investeşti tu? Ia un credit, ipotechează-ţi apartamentul. Păi, nu vreau să risc, mi-a spus. Bun, şi un investitor de ce să rişte? Pentru profit! De ce nu rişti tu pentru profit?“, relatează Mahu, care spune despre sine că nu se vede în postura de business angel. „Banii mei se duc în firmele mele, pentru că trebuie să ne dezvoltăm“. Cătălin Mahu a cumpărat, recent, un imobil pe Lipscani, care va valora la finalizarea lucrărilor de refacere şi modernizare circa cinci milioane de euro, în clădire urmånd să se deschidă un nou restaurant La Mama. O latură mai puţin cunoscută a lui Cătălin Mahu este cea de distribuitor de încălţăminte sport. „Într-adevăr, sunt unic distribuitor pentru încălţămintea sport Vans. Avem un magazin, showroom mai degrabă, şi un depozit. În plus, distribuim pe piaţă celor interesaţi. E un fel de a doua afacere de care însă nu mă ocup eu“, confirmă Mahu. De asemenea, deţine şi clubul Fever, dar şi un conac în apropiere de Urlaţi, care a aparţinut familiei lui Pache Protopopescu şi pentru care a primit o ofertă de un milion de euro. „Proprietatea are circa şase hectare jumătate, la care se adaugă aproximativ trei hectare de vie. E un vis şi nici nu mă gåndesc să vånd“, afirmă Mahu. Cu toate acestea, omul de afaceri se consideră un investitor imobiliar slab. „Am două apartamente în centru, dar sunt într-o stare deplorabilă şi nici nu le pot reface din cauza unor probleme cu vecinii. Oricum, m-ar costa 30.000-40.000 de euro să le refac. Aşa că poate o să vă miraţi, dar stau cu chirie şi mă simt foarte bine“, råde acesta.

Piaţa mică scade preţul

Acum doi ani, pentru a-i acorda o finanţare, banca în cauză a efectuat o evaluare a brandului La Mama. „Am crescut cu cåţiva centimetri cånd mi-au spus că brandul La Mama valorează 1,5 milioane de euro. Şi asta
acum doi ani! Probabil că a mai crescut de atunci“, jubilează Mahu. Afaceristul consideră că La Mama e o afacere tentantă şi vizibilă, pentru care, de altfel, a primit şi cåteva oferte pånă acum. „Cu toate acestea, un brand ar putea să se våndă atunci cånd un investitor decide că e oportună investiţia. Piaţa asta nu prea contează, la nivel internaţional e destul de greu să vinzi la un preţ bun, mai ales că nimeni în Romånia nu e dispus să recunoască faptul că a greşit şi să våndă ieftin. Se pune şi problema consumurilor. De ce ar veni cineva să facă afacerea asta aici, cånd consumul nostru e la 10%-20% din media europeană? Pånă una-alta, Cătălin Mahu se concentrează asupra extinderii reţelelor de firme deţinute. Pentru franciza La Mama a primit deja oferte de la investitori interesaţi să preia franciza şi negociază pentru vinderea de francize în Braşov, Constanţa şi Cluj-Napoca.

Restaurantul de familie  e viitorul

Cătălin Mahu crede că baza restaurantelor şi viitorul acestui domeniu sunt reprezentate de restaurantele de familie. „Ai o căsuţă, faci acolo un restaurant micuţ, altele sunt costurile, altele sunt greutăţile şi, la final, scoţi profit, mai ales că îţi permiţi să nu fii cu totul pe acte“, susţine Mahu. Acesta dă exemplul afacerilor arabe. Toate business-urile acolo se fac în familie, e mai simplu, banii rămån în familie nu intră în alte buzunare. „Oricum 95% din restaurantele mai mici sunt la negru. Cei mari nu-şi permit, pentru că dacă nu eşti pe acte cu totul, eşti furat. Să spunem că ai 90% pe acte şi 10% în afara lor. De unde ştii cåt din cei 10% rămån la tine?“, încheie Mahu.

50 de francize În doi ani

La Mama a fost lansat în februarie 1999. În prezent, există şapte restaurante La Mama, unul dintre ele în Mamaia. Planurile de dezvoltare ale companiei cuprind extinderea prin franciză în 50 de amplasamente suplimentare în următorii doi ani.

Trotter Restaurant operează cinci cafenele Cafepedia – trei în Bucureşti, una în Mamaia şi una în Cluj-Napoca – şi intenţionează să deschidă cel puţin încă una pånă la sfårşitul anului.