Bonusuri consistente au fost plătite angajaților și conducerii Administrației Porturilor Maritime Constanța, în contextul unui declin major al activității portuare. În 2024, compania a acordat peste 4 milioane de euro sub formă de prime, iar pentru 2025 suma este și mai mare. În paralel, indicatorii de eficiență lipsesc aproape complet, iar instituțiile de control atrag atenția asupra neregulilor din contractele de management și absența evaluărilor de performanță.
Bonusuri de peste 4 milioane de euro, fără legătură cu performanța reală a portului
Bonusuri în valoare de 4 milioane de euro au fost acordate în 2024 de Administrația Porturilor Maritime Constanța, sumă care se adaugă celor peste 30 de milioane de euro cheltuite pe salarii.
Ordonanța de austeritate, cunoscută ca „Ordonanța Trenuleț”, nu a adus nicio restricție pentru această companie. Mai mult, în 2025, bugetul destinat cheltuielilor de personal a fost majorat la 35,67 milioane de euro, din care peste 4,2 milioane de euro vor fi direcționați tot către prime.

Bonusurile sunt acordate fără a exista o corelare reală cu eficiența activității portuare, potrivit unei analize FACIAS. Campania „Închideți Robinetul Risipei!” a arătat că portul Constanța nu utilizează criterii clare pentru acordarea recompenselor.
Răspunsul oficial al companiei menționează plata datoriilor și productivitatea valorică per angajat ca factori de recompensare. Totuși, volumul traficului de mărfuri – un indicator esențial – a fost ignorat, deși acesta a scăzut în 2025 cu 27%, respectiv 40%, comparativ cu anul precedent.
Bonusuri fără evaluare anuală, semnalate de Curtea de Conturi
Bonusurile nu sunt legate de obiective concrete, iar acest lucru a fost evidențiat și de Curtea de Conturi într-un raport de audit recent.
Conform documentului, nici administratorii provizorii, nici cei numiți definitiv nu au avut criterii de performanță în contractele de mandat, contrar prevederilor legale. Totodată, Adunarea Generală a Acționarilor nu a efectuat evaluări anuale ale activității administratorilor, întrucât nu existau indicatori agreați oficial.
„Nici contractele de mandat ale administratorilor provizorii, nici cele ale administratorilor numiți definitiv, nu au cuprins obiective și criterii de performanță”, în contradicție cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă. Totodată, Curtea a arătat că „nu a fost efectuată evaluarea anuală a performanțelor administratorilor de către Adunarea Generală a Acționarilor, în baza indicatorilor de performanță stabiliți prin contractul de mandat”, a constatat Curtea de Conturi.
Bonusuri și salarii de top pentru conducere
Bonusurile se adaugă unor salarii deja foarte mari în cadrul companiei. Conducerea Administrației Porturilor Maritime Constanța este formată dintr-un Consiliu de Administrație cu 7 membri și o echipă executivă de 5 directori.
În 2024, directorul general a încasat un salariu net de 379.811 lei, adică peste 6.000 de euro lunar. În total, cheltuielile cu salarizarea directorilor și administratorilor s-au ridicat la 4.605.842 lei în 2024.
Bonusurile și cheltuielile salariale ale companiilor de stat din subordinea Ministerului Transporturilor, inclusiv Administrația Porturilor Maritime, sunt acum sub lupa autorităților.
FACIAS a cerut oficial ministrului Transporturilor să sesizeze Corpul de Control în cazul entităților care nu justifică eficient alocarea fondurilor. Organizația cere măsuri clare acolo unde se constată lipsă de performanță sau risipă de resurse publice.