Un număr de doar 47 de salariaţi au plecat din sistemul bancar românesc în ultimul an şi 107 sucursale şi agenţii bancare au fost închise comparativ cu situaţia de la sfârşitul primului semestru (S1) din 2021, ritmul restructurării în bănci încetinind, după cum reiese din datele Băncii Naționale a României (BNR), citate de Ziarul Financiar.

De zece ori mai puțini bancheri au ieșit din sistem

Comparativ, între S1/2021 şi S1/2020 un nu­măr de 1.013 bancheri au ieşit din sistem şi 206 unităţi bancare teritoriale şi-au închis porţile. Restructurarea sistemului bancar a continuat astfel într-un ritm mai lent, după ce accelerase în 2020 şi 2021 în contextul pandemiei de COVID-19, băncile care activează pe piaţa românească ajungând să aibă la sfârşitul primelor şase luni din 2022 un număr de 51.847 de angajaţi, în timp ce numărul sucursalelor a coborât la 3.643.

Pe parcursul întregului an 2021, un număr de 180 de sucursale şi agenţii bancare au fost închise şi 1.011 de salariaţi au plecat din sistem. În 2020, 183 de sucursale şi agenţii bancare au dispărut şi 456 de salariaţi au plecat din banking, după ce în 2019 peste 320 de unităţi bancare au fost închise şi 631 de salariaţi au ieşit din banking. La sfârşitul anului 2021 băncile de pe piaţa românească au ajuns să aibă 51.639 de angajaţi, iar numărul sucursalelor a coborât la 3.655.

Dincolo de impactul pandemiei de COVID-19, care a mutat în 2020 şi în 2021 în mediul online mare parte din activitatea bancară şi nu numai, în ultimii ani ajustarea reţelei teritoriale a băncilor a venit şi în urma tăierii costurilor, dar şi pe fondul consolidării sistemului bancar, în urma fuziunilor şi achiziţiilor, precum şi în urma tranzacţiilor cu portofolii. Numărul băncilor de pe piaţa românească a coborât la 34.

Sistemul bancar a mizat mai mult de digitalizare

Modelul de business bazat pe tehnologie, pe digitalizare, a devenit pariul multor comercianţi în ultimii ani, iar băncile, la fel ca supermarketurile, pun practic clienţii la treabă să-şi acceseze singuri produsele dorite, să le obţină singuri şi să le plătească/ramburseze singuri, reducându-se numărul angajaţilor din front-office, al „casierilor“ clasici. În contextul pandemiei de COVID-19 retailerii şi bancherii au început să mizeze mai mult pe revoluţia digitală. Astfel, dacă la nivelul supermarketurilor vorbim de case de marcat cu self check-out, fiind redus numărul de casieri, sau vorbim de platforme de comerţ online, în banking vedem tot mai multe produse care pot fi accesate online, fără deplasarea la bancă.

În perspectivă, restructurarea va continua şi ca o consecinţă a pandemiei, care a accelerat procesul de digitalizare, dar şi consolidarea sistemului bancar autohton se va manifesta în continuare în condiţiile în care mai există bănci, în special cele cu o cotă de piaţă de sub 1%, care îşi caută cumpărători, costurile pentru menţinerea pe piaţă mai ales în noile condiţii fiind mari.