Un înalt oficial al BBC declară în exclusivitate pentru Capital că venerabila instituţie britanică intenţionează să îşi extindă prezenţa pe piaţa românească de televiziune.

Dean Possenniskie, Senior Vice President pentru Europa, Orientul Mijlociu şi Africa al BBC Worldwide, departamentul Global Channels, a fost prezent în ultimele luni în România pentru a identifica, după declaraţiile sale, unul sau mai mulţi parteneri locali pentru a lansa aici încă trei canale de televiziune din portofoliul companiei, pe lângă BBC World, care poate fi deja recepţionat în reţelele operatorilor de cablu. Este vorba de BBC Entertainment, BBC Knowledge şi BBC Lifestyle.

Ce a trezit atât de subit interesul britanicilor? Este evident că piaţa de publicitate din ţara noastră este în creştere, iar cea mai mare parte a bugetelor de advertising sunt alocate către acest mediu; în plus, succesul de audienţă înregistrat de emisiuni precum „Dansez pentru tine“, un format dezvoltat de către BBC, le-a atras atenţia celor de la Londra.

Investiţia anunţată de britanici nu va fi efectuată direct de către BBC, o instituţie publică non-profit, ci de ramura comercială a acesteia, BBC Worldwide, care poate produce profit, dar cu condiţia ca acesta să fie reinvestit ori redirecţionat înapoi către societatea-mamă. În prezent, BBC se confruntă cu o criză financiară, deşi indicatorii pentru anul 2006 arată un uşor excedent al balanţei de venituri şi cheltuieli, de 3,6 milioane de lire sterline (5,2 milioane de euro, după ce în 2005 fusese raportat un deficit de peste 275 de milioane de euro). În urma renegocierii taxei TV plătită de către telespectatorii din Marea Britanie, taxă care reprezintă principala sursă de venituri a instituţiei, deficitul estimat al bugetului instituţiei, pentru următorii şase ani,  se ridică la circa două miliarde de lire sterline, echivalentul a aproape trei miliarde de euro la cursul actual. În perspectivă îndelungată, nu e o situaţie roză.

Pe de altă parte, BBC Worldwide prosperă, raportând, pentru anul 2006, un profit brut de aproape 90 de milioane de lire (130 de milioane de euro, în creştere cu 62% faţă de anul anterior). Planurile companiei pentru România se referă în principal la lansarea celor trei noi canale TV. „Dorim să contribuim cu mai mult pentru BBC, iar calea de a o face este să ne creăm propriile branduri şi canale TV“, spune Dean Possenniskie. „Rolul meu este să dezvolt în această regiune businessuri locale pentru canalele TV din portofoliul nostru.“
Conform declaraţiilor lui Possenniskie, BBC Worldwide este interesată de pieţele de advertising în expansiune, precum Polonia, Rusia, Turcia,  ţările scandinave şi Spania, unde BBC Worldwide derulează în acest moment cercetări de piaţă.

Principala problemă, distribuţia

Prima mutare a BBC Worldwide va fi găsirea unui partener local. „Cu siguranţă, va fi vorba de un joint-venture“, spune acesta. Oficialul nu a precizat cu ce companii româneşti din media a purtat discuţii, însă a admis că principala problemă va fi distribuţia. În această privinţă, România este deocamdată o piaţă pe care legea o fac marii operatori de cablu. Pentru a-şi face loc în grilele de program (deja ocupate până la refuz) ale acestora, BBC Worldwide va avea cu siguranţă nevoie de un partener local care să îi asigure forţa de negociere necesară. Cele trei canale anunţate vor avea, spune oficialul BBC Worldwide, o componentă puternic localizată pentru piaţa românească: programarea orară a emisiunilor va fi adaptată pentru România, acestea vor fi dublate în română şi, mai ales, vor exista şi formate produse chiar aici, în colaborare cu viitorul partener. În acest scop, Possenniskie a precizat că până la sfârşitul acestui an intenţionează să găsească un sediu (posibil şi facilităţi de producţie) şi să angajeze circa 20 de persoane, incluzând echipa de marketing şi personalul administrativ. În următorii ani, vicepreşedintele companiei vizează extinderea echipei locale a BBC Worldwide la 50 de persoane sau chiar mai mult.

Possenniskie nu a precizat bugetul estimat al investiţiei, din acelaşi motiv: deocamdată, lucrurile se află într-un stadiu incipient. Intenţiile grupului par însă serioase, privind lucrurile prin prisma faptului că aceste angajamente sunt exprimate de o persoană de nivel înalt de decizie. Cine va merge, aşadar, alături de BBC? 

BBC Worldwide în România

Portofoliul BBC WORLDWIDE cuprinde 18 canale TV, deţinute în totalitate sau în joint-venture, şi peste 50 de reviste. Compania este prezentă pe piaţa noastră de televiziune prin două canale TV, BBC World (ştiri internaţionale) şi BBC Prime (divertisment).

Acesta din urmă va suferi un proces de rebranding la nivel internaţional, transformându-se în BBC ENTERTAINMENT, canal lansat iniţial în Asia. În România, BBC Prime nu poate fi însă recepţionat decât într-un pachet opţional oferit de UPC.

De asemenea, BBC Worldwide, prin divizia de reviste, publică în ţara noastră titlurile „Top Gear“, „Good Food“ şi „Good Homes“, licenţe deţinute de compania Media Sport Group, aflată în proprietatea CAMELIEI VOICULESCU.

BBC Worldwide mai deţine o participaţie de 50% din ANIMAL PLANET EUROPE, împreună cu Discovery Networks (la nivel internaţional, compania a vândut 20% din participaţie către Discovery). BBC Worldwide a avut în perioada 2005-2007 vânzări totale în valoare de 784 de milioane de lire sterline (peste 1,1 miliarde de euro).

Principalele surse de venit sunt vânzările de PROGRAME şi de formate de emisiuni, care furnizează peste o treime din profitul brut, şi vânzările de DVD-uri, cărţi şi audiobook-uri, a căror contribuţie la profit este de 29%.