Pentru a adanci impactul actiunilor caritabile in viata comunitatii in care fac afaceri, corporatiile occidentale folosesc tot mai frecvent fundatii caritabile proprii. Prin infiintarea unei fundatii, companiile ocolesc inconveniente birocratice si pot controla mai bine rezultatele actiunii caritabile. Compania farmaceutica GlaxoSmithKline in Romania a fondat si finantat Fundatia ,,Parteneri pentru Viata,,, care a devenit in timp, pentru companie, ,,un catalizator de resurse, energii si idei cu obiectivul de a raspunde unor probleme majore de sanatate,,. Fundatia creeaza parteneriate cu organizatii nonguvernamentale, cu comunitatea medicala si farmaceutica, si cu intreaga societate civila in general, cu scopul rezolvarii unor probleme ce presupun eforturi concertate, mai mari decat ar putea depune compania singura.
Fundatia ,,Parteneri pentru Viata,, a fost infiintata in octombrie 2002, lansand de atunci o varietate de proiecte cu impact social, de la programe de prevenire a infectiei cu HIV/SIDA si de educare a celor afectati direct sau indirect de flagelul secolului, la programe destinate luptei impotriva cancerului la san si proiecte dedicate educarii populatiei privind sanatatea.
Silvia Asandi, Director General al Fundatiei Romanian Angel Appeal crede ca, si pe viitor, colaborarea cu fundatia companiei GSK ,,va contribui la imbunatatirea vietii unui numar semnificativ de bolnavi, va dezvolta competente si programele vor inregistra rezultate remarcabile in constientizarea populatiei, a grupurilor vulnerabile si in prevenirea raspandirii epidemiei HIV,,.
In ultimii ani, filantropia corporatista a fost adeseori importata din tara de origine a companiilor internationale. Firma Schneider Electrics este una dintre companiile care si-au luat angajamente sociale semnificative in tara de origine – in acest caz, Franta – si au constatat nevoia de a le transplanta in Romania, prin filiala din tara noastra.
Angajatii doneaza un leu, compania dubleaza suma
Compania a infiintat in 1998 in Franta, sub egida Fondation de France, o fundatie de binefacere – The Schneider Electric Youth Opportunities Foundation, cu misiunea de a crea oportunitati pentru tinerii antreprenori si a sustine copiii si tinerii dezavantajati prin campanii nationale si internationale.
Prin intermediul filialei din Romania a companiei, fundatia a efectuat o donatie in anul 2002 pentru proiectul SOS Satele Copiilor, iar anul acesta a sponsorizat Gradinita nr. 245 din Bucuresti. Schneider Romania nu actioneaza numai ca un intermediar pentru fundatia din Franta, (care transfera banii in contul asociatiei alese), dar se si implica activ in proiectul anual de caritate. Legatura cu Fundatia Schneider dureaza aproximativ trei luni, inainte si dupa incheierea proiectului anual, insa legatura cu proiectele de caritate dureaza mult mai mult, spune Georgiana Otet, asistent Resurse Umane.
Sumelor donate de fundatie li se adauga contributiile personale ale angajatilor Schneider Electric Romania, fie prin donatii individuale, fie din sumele colectate intr-o urna speciala. Anul acesta, din sumele colectate in urna, la sfarsitul fiecarei luni s-au cumparat alimente si haine pentru copiii din Gradinita nr. 245. Angajatii companiei au fost prezenti la serbarea de sfarsit de an a copiilor din gradinita, bucurandu-i cu gustari si surprize.
Donatiile individuale au imprumutat forma ,,Orei Copiilor,, – o practica initiata de International Youth Foundation din Marea Britanie, in cadrul campaniei Children’s Promise – si presupune donarea de catre angajatii firmei in scopuri caritabile a echivalentului unei ore de lucru. La nivel international, campania Children’s Hour se bucura de parteneriatul si sponsorizarea Deutsche Bank, care a contribuit cu 500.000 de dolari si a consimtit sa aplice principiul dollar-for-dollar, dubland, in acest fel, suma stransa de la angajati.
Acelasi principiu a fost adoptat de compania Connex, care dubleaza in mod curent sumele donate lunar de angajati in fondul de donatii. Compania Connex a infiintat si fundatia caritabila SIROIS, care finanteaza in jur de 15 proiecte lunar. Majoritatea proiectelor privesc copiii si tinerii defavorizati. Compania mai doneaza si calculatoare si mobilier, iar angajatii – haine, jucarii, carti, alimente si bani. ,,De obicei, biroul meu e ca o magazie,,, spune Elena serban, directorul de proiect si singurul salariat al fundatiei.
Angajatii companiei Connex nu simt ca obligatia lor sociala este achitata printr-un cec si, de aceea adeseori, isi pun timpul liber si cunostintele in serviciul comunitatii. ,,Cei de la Departamentul de Resurse Umane au vizitat un centru maternal invatandu-le pe tinerele mame cum sa redacteze un CV si la ce sa se astepte cand cauta un loc de munca. Cei de la Customer Service au vizitat copiii de la Asociatia Sf. Iosif si au tinut o Zi a Comunicarii, in timpul careia i-au invatat pe cei mici sa foloseasca telefoanele mobile si au mancat pizza impreuna cu ei,,, povesteste Elena serban.
In afara de ajutorul pe care il acorda persoanelor aflate in nevoie, fundatia mai indeplineste si un alt rol, de ,,trezire la realitate,,: ,,Cand ai un job intr-o companie importanta, un salariu peste medie si un birou frumos, uneori uiti ce se intampla in jurul tau,,, spune Elena serban. De aceea, o fundatie dezvoltata in cadrul unei corporatii ofera un mediu organizat si institutionalizat de filantropie, si o ocazie pentru educatia sociala a angajatilor.
Strategia filantropica a companiei Connex presupune separarea caritatii propriu-zise (programele Fundatiei SIROIS) de proiectele de implicare in viata comunitatii, care se materializeaza prin sponsorizari ale unor evenimente culturale si sportive, dar mai ales prin proiectele sale educationale. Printre acestea se numara si programul ,,Sa fii leader,,, realizat in colaborare cu Junior Achievement, care ,,Ii indreapta pe elevi catre o profesie si le ofera o perspectiva realista asupra pietei muncii, economiei de piata si culturii organizationale, inainte de a iesi de pe bancile scolii, cand, in general, tinerii sunt destul de dezorientati,,, spune Lidia Solomon, Acting Director of Corporate Communication pentru Connex.

avantajele donatorilor

· Creste valoarea actiunilor companiei prin sugestia de bunavointa corporatista
· Asigura o mai buna recunoastere a numelui firmei
· Ajuta la stabilirea unor relatii strategice cu alte corporatii, care ii impartasesc felul de a gandi, precum si cu membrii ai elitei politice
· Creeaza un spirit corporatist comun tuturor angajatilor
· Nu in ultimul rand, creeaza oportunitati de afaceri.