În hala enormă din complexul Romexpo unde funcţionează, administrativ şi operaţional, Kanal D România, un singur birou este neocupat. Begum Dogan, a patra fiică a magnatului turc Aydin Dogan şi proprietara Kanal D România, ajunge rar la fostul loc de muncă. Nu are timp, acum conduce din funcţia de preşedinte tot grupul de media Dogan Holding, şi nici nu are motiv, pentru că pariul său personal din România, Kanal D, este câştigător. Postul tv românesc, prima şi singura investiţie în televiziune în străinătate a grupului media turc, şi-a atins anul trecut obiectivul stabilit de Begun la lansare, în urmă cu şase ani: este unul din liderii pieţei TV din România. Iar un cuvânt de spus la acest succes îl are şi actualul preşedinte al Kanal D, Haluk Kurcer.

De la bancă la televiziune

Aproape nimic din CV nu-l recomanda pe Haluk Kurcer pentru preluarea, în 2008, a conducerii businessului de televiziune. Absolvent de ştiinţe politice şi economie, a ocupat vreme de 30 de ani poziţii la conducerea mai multor bănci, Garanti Bank, HSBC, Demirbank sau Unicredit Ţiriac, în Turcia, Bulgaria şi România. Atipic pentru afacerile de media din România, conduse aproape toate de profesionişti de media, numirea unui bancher la conducerea Kanal D s-a dovedit inspirată. Trebuie spus că Haluk Kurcer este şi un preşedinte atipic pentru că este implicat în activitatea zilnică a televiziunii. Nu vă imaginaţi că se amestecă în conţinutul editorial sau în partea de creaţie, dar absolut orice hârtie poartă şi semnătura sa. 

„Nu e nevoie să ştiu televiziune. Am aici 400 de oameni care ştiu televiziune şi ştiu bine, după cum arată cifrele. Eu sunt manager şi aş putea conduce orice alt business“, spune Kurcer, care conduce şi celelalte afaceri ale grupului Dogan în România, investiţii în imobiliare, şi pe viitor și în energie. Are şi o metodă care poate fi numită, generic, motivaţională. În fiecare an le fixează executivilor din subordinea sa ţinte „imposibil de atins, spun ei“. Şi continuă Kurcer, „ori eu le cer tocmai asta, să creadă. Ca să poţi reuşi să-ţi atingi obiectivele trebuie să crezi în asta. Astfel, ţintele aşa-zis imposibile de anul trecut au fost atinse“. Dar motivaţia nu poate, de una singură, să explice succesul Kanal D.

Strategie de bancher

„În primul rând, ne-am propus să reunim toate departamentele televiziunii în acelaşi loc. Înainte, studiourile erau într-o parte, administraţia în altă parte, producţia altundeva şi pierdeam multă energie doar pentru a comunica“, explică Kurcer. Odată mutaţi toţi angajaţii în spaţiul de la Romexpo, s-a trecut la faza a doua a strategiei, folosirea resurselor interne cât mai eficient și renunțarea la investitii de portofoliu, precum  transmisiile sportive. În acest moment, 80% din programele Kanal D sunt producţii proprii şi doar 20% vin din afară, iar aici numărăm şi serialele turceşti de mare succes ce rulează acum pe post. „Facem totul in-house, folosim la maximum sinergiile, ideile, oamenii. În felul acesta suntem eficienţi şi flexibili şi facem performanţă“, spune preşedintele. În 2012, Kanal D a avut o audienţă medie de 7,8 puncte de rating pe toată ziua, ocupând locul trei în topul televiziunilor româneşti după Pro TV (18,3) şi Antena 1 (14,3).

Faţă de 2011, creşterea a fost de 21%, cea mai bună performanţă realizată de o televiziune românească. „Avem o creştere importantă şi în ce priveşte veniturile, ceea ce poate fi interpretat ca o realizare, având în vedere scăderea pieţei de publicitate. Nu am ajuns încă la break-even pentru că performanţa costă şi trebuie să investeşti încontinuu în emisiuni şi programe noi dacă vrei să ai succes“, spune Kurcer. Astfel, veniturile estimate ale Kanal D, în 2012, au fost de 12,2 mil. euro, în creştere cu 28% faţă de 2011, când au fost de 9,5 mil. euro. De asemenea, EBITDA (profitul estimat înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizări) s-a îmbunătăţit cu 26%, de la – 8,3 mil. euro, în 2011, până la – 6,1 mil. euro în 2012, arată datele puse la dispoziţie, în premieră pentru Capital, de Kanal D.

Consolidarea postului

„Strategia noastră are succes dovedit şi o vom continua şi în 2013. Ne propunem întărirea performanţei şi a rezultatelor financiare. Nu dau cifre, dar sunt sigur că vom reuşi. Eu cred.“, spune Haluk Kurcer. În primul rând vor continua toate programele de succes, inclusiv serialele, de exemplu „Suleyman Magnificul“ care face deja istorie. Kanal D a crescut şi pe segmente orare cheie, în prime-time (orele 19 – 23), dar şi în late-fringe (orele 23 – 01). Foarte curând va debuta şi formatul de „show mare“, de weekend, ce momentan lipseşte din grilă. Este vorba despre formatul de succes în Turcia „Jumătatea mea ştie“, care a intrat deja în fazele finale ale producţiei şi de la care Kurcer are mari aşteptări.

Grupul Dogan nu-şi propune deocamdată o extindere a afacerilor de media în România, nu există în plan achiziţionarea sau dezvoltarea unui nou canal tv. Singurele investiţii prevăzute sunt cele în online şi în conţinut propriu de televiziune. „Suntem interesaţi de dezvoltarea unor platforme în online, ne încurajează, de exemplu, succesul pe care îl are site-ul wowbiz.ro. Avem câteva idei de proiecte în lucru“, spune Haluk Kurcer, care dă exemplu investiţiile din cash flow realizate anul trecut, ce au totalizat 1,33 mil. euro.