Mai multe bănci din România au fost amendate de-a lungul timpului, pentru că au îngroşat în mod abuziv rândurile „damnaţilor“ din baza de date a Biroului de Credit. Nicio bancă nu se află însă în pericol de a fi sancţionată pentru că a solicitat ilegal retragerea din Birou a vreunui client. După cum ne-au informat chiar reprezentanţii băncilor, instituţiile de credit au posibilitatea de a solicita oricând scoaterea din Birou a anumitor clienţi. Băncile apelează însă la această procedură mai degrabă ca o excepţie. Printre situaţiile despre care băncile spun că s-ar preta la „graţiere“ se numără întârzierile cauzate de boală sau de o deplasare urgentă în afara ţării, de exemplu. Bancherii solicită acte doveditoare în acest sens, cum ar fi un certificat medical.
În orice caz, e important de reţinut că băncile pot solicita, oricând, eliminarea din biroul de credit a unui client considerat rău-platnic. Mai mult, simpla prezenţă în baza de date a Biroului nu înseamnă în mod automat restricţia de a mai contracta un credit. Interogarea bazei de date a Biroului are un rol pur consultativ pentru bănci care, dacă decid că riscul ataşat clientului nu este foarte mare, pot acorda credite şi celor prezenţi în Birou. De altfel, în România activează instituţii financiare nebancare, unele aflate în siajul unor bănci, care acordă credite construite special pentru restanţieri. Evident, costurile unui astfel de credit sunt mai mari decât cele normale, având în vedere că şi riscul pe care creditorul şi-l asumă este mai important.   

Promisiuni formale. Cum scapi din Birou

Referitor la situaţia românilor care se află în Biroul de Credit, dar care au dovedit, în timp, un comportament corect faţă de bancă, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB), Radu Graţian Gheţea, a afirmat că va propune reducerea perioadei de patru ani în care clienţii rău-platnici rămân în baza de date a Biroului. „Personal, cred că aceia care au dat dovadă de conştiinciozitate şi au colaborat cu banca ar trebui să poată beneficia de clemenţă“, spune Gheţea.
Reprezentantul bancherilor extinde chiar şi mai mult aria potenţialelor „graţieri“. Şeful ARB spune că de reducerea perioadei de pedeapsă ar trebui să beneficieze „cei care au înregistrat restanţe cauzate exclusiv de criza financiară“. Gheţea nu a evidenţiat şi metodele prin care banca poate determina cu exactitate cauzele unei restanţe. După cum am arătat mai sus, nu este însă nevoie de o modificare legală pentru a beneficia de scoaterea din baza de date a Biroului de Credit. Este suficient să poţi convinge banca unde a fost înregistrată restanţa. De altfel, solicitarea făcută de bancă este şi singura metodă prin care poţi ieşi din Birou dacă înregistrarea a fost făcută corect.
Dacă înregistrarea a fost  făcută abuziv, mai aveţi la îndemână alte două pârghii, de această dată de natură instituţională. Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), dar şi protecţia consumatorului (ANPC) pot solicita băncii retragerea anumitor persoane din Birou. În acest sens, în ultimii ani, ANSPDCP a acordat mai multe amenzi unor bănci importante pe motiv că au înregistrat abuziv clienţi în baza de date a Biroului de Credit.