Lars Westerberger, seful executiv al Autoliv a anuntat ca prin preluarea de la compania Metaloplast a pachetului de 10% din actiunile Autoliv Romania, subsidiara de la Brasov este acum detinuta in proportie de 100% de catre grupul suedez. Potrivit unor surse apropiate tranzactiei, pentru pachetul de actiuni preluat, compania suedeza a platit ceva mai mult de un milion de dolari.
Autoliv Incorporated este prezenta in Romania din 1997, printr-un joint-venture intre Autoliv East Europe si compania brasoveana Metaloplast. Autoliv este in momentul de fata singurul producator de centuri de siguranta de pe piata romaneasca.
La sfarsitul anului trecut, conducerea Autoliv anunta ca intentioneaza sa transfere productia de centuri de siguranta si air-bag-uri in tari din Europa Centrala si de Est, inclusiv Romania. Astfel, in 1999, Autoliv Romania a achizitionat pentru acest proiect 62.000 de metri patrati de teren, situat la trei kilometri in afara Brasovului, pe drumul national Brasov-Sibiu.
In momentul lansarii afacerilor din Romania, Autoliv detinea doar 60% din actiunile subsidiarei, restul de 40% apartinand Metaloplast. Incet, incet compania romaneasca producatoare de echipamente auto a trebuit sa iasa din afacere, deoarece nu dispunea de o putere financiara prin care sa sustina investitiile de la Brasov.
Reprezentantii Metaloplast nu au dorit sa comenteze motivele pentru care au fost nevoiti sa se retraga din joint-venture cu Autoliv.
Conducerea Autoliv Romania a anuntat, practic, un plan amplu de investitii pentru construirea, la Brasov, a 11 hale de productie, in care vor fi instalate utilaje aduse din Germania.
In acest proiect, Autoliv a investit deja mai mult de cinci milioane de marci. Prima hala de productie a fost finalizata in luna martie a acestui an. La Brasov urmeaza sa lucreze mai mult de 150 de angajati.
Concedieri in America, angajari in Romania
„Autoliv are planuri mari pentru Romania, pentru ca angajatii de aici sunt foarte bine pregatiti. In plus, decizia de extindere a activitatilor de la Brasov vine si din faptul ca in Romania se poate produce la costuri rezonabile, in conditiile in care calitatea este similara cu cea a produselor fabricate in Germania”, a declarat Robert Matz, directorul Autoliv pentru Europa Centrala si de Est.
Deocamdata, principalii clienti ai Autoliv din Romania sunt Daewoo Romania si Automobile Dacia. „In acelasi timp, suntem in discutii avansate cu grupul francez Renault, pentru dotarea cu air-bag a automobilului Dacia de 5.000 de euro”, spune Matz.
Autoliv a anuntat la sfarsitul anului trecut ca, din cauza scaderii sub asteptari a profitului, va lansa un program de reducere a costurilor pentru a contrabalansa scaderea productiei de autovehicule pe piata americana.
Programul de reducere a costurilor va consta in reducerea cu 12% a numarului de angajati din Statele Unite, fuziunea sau inchiderea unor fabrici din SUA si Europa si mutarea productiei in tari cu mana de lucru ieftina. Conducerea Autoliv crede ca prin transferarea capacitatilor de productie in Estonia, Romania, Polonia sau Ungaria va reusi reducerea cheltuielilor cu salariile la o septime din nivelul mediu actual.
In prezent, in Romania exista aproximativ trei milioane de masini, productia anuala situandu-se insa sub 100.000 de masini anual. Din cei doi producatori nationali importanti, Dacia si Daewoo, numai compania sud-coreeana ofera pentru autovehiculele pe care le produce varianta de echipare cu airbag-uri.
Productia Daewoo din ultimii ani s-a ridicat in jurul nivelului de 20.000 de masini. Renault, actionarul majoritar al Automobile Dacia, intentioneaza sa lanseze la sfarsitul lui 2003 – inceputul lui 2004, un nou model la uzina pitesteana, pe care este posibil sa il ofere si in varianta de echipare cu airbag.