intreprinzator valcean care, la inceputul anilor ‘90, a pus pe picioare una dintre cele mai solide companii de transport.Compania a fost creata in 1992 de Dan Petrescu si un asociat, Costel Jurubita – prenumele celor doi (prescurtate si imbinate) stand la originea numelui Dacos. Insa asocierea celor doi nu a durat prea mult. Dupa numai un an, compania se scindeaza, si fiecare dintre parteneri isi face firma separata. „Dacos avea in acel moment doua autocare. Dupa plecarea lui Jurubita, am ramas cu unul singur”, isi aminteste Dan Petrescu.Ulterior, a continuat afacerea de unul singur. si probleme au fost cu duiumul. In acest domeniu, secretul este sa investesti in permanenta in parcul de masini: sa cumperi autocare noi si sa le mentii pe cele vechi. Daca nu pompezi bani in permanenta, compania este surclasata de concurenta. Asta i s-a intamplat, de pilda, tot unui valcean: este vorba de Ionescu, proprietarul companiei de transport cu acelasi nume. si ca sa cumperi un autocar nou, performant nu este deloc simplu. „Unul bun costa 350.000 de euro, in vreme ce unul foarte bun ajunge si la 800.000 de euro”, explica Dan Petrescu. In prezent, din cele 54 de autocare ce compun parcul auto al Dacos, 20% sunt produse dupa 2000, 20% sunt din anii ‘90, iar majoritatea (60%) sunt facute inainte de 1990. Innoirea parcului de masini nu este un lucru prea simplu. Ratele de leasing au afectat, de-a lungul anilor, rata profitului. La inceput, cand pretentiile clientilor nu erau prea mari, concurenta inca nu aparuse, iar legislatia lasa loc de intors, profitul reprezenta pana la 50% din cifra de afaceri. „Acum, se inregistreaza o rata a profitului de 20%, la o cifra de afaceri estimata pe 2004 la patru milioane de euro”, spune directorul general al companiei. Desi mai mic decat in anii de inceput, acest profit este oricum superior altor sectoare. Patronul de la Dacos a investit intr-o companie de taximetreLa ora actuala, Dacos are 200 de angajati si deserveste rute interne. Concret, leaga Ramnicu-Valcea de orase precum Cluj-Napoca, Bucuresti, Craiova sau Timisoara. Opereaza si rute externe, insa doar ocazional. Pe acest sector, foarte competitiv este Atlasib, companie detinuta de omul de afaceri sibian Ilie Carabulea.Diversificarea activitatii este una din tendintele manifestate la Dacos. Dan Petrescu a dezvoltat o statie de benzina cu restaurant chiar langa sediul companiei, situata la iesirea din Ramnicu-Valcea spre Sibiu. si-a infiintat o companie de taxi pentru care a cumparat in leasing 15 Skoda Superb. „Daca afacerea merge, voi mai cumpara alte 50 de masini.” Devenind dealer al producatorului european de autocare Kleyn Bova, Petrescu va investi in dezvoltarea bazei actuale prin construirea unei platforme de garaje si service. Pana acum, investitiile Dacos in propria infrastructura se cifreaza la zece milioane de euro. Dan Petrescu este o persoana deschisa si comunicativa. Are experienta in diplomatie, inainte de 1989 facand parte din personalul diplomatic al Ambasadei Romaniei de la Havana. Ii plac masinile, marca sa preferata fiind BMW, si, in egala masura, drumetiile. Acum, conduce un BMW seria 5. Are 46 de ani, este casatorit si are un copil.    n

Dacos In cifre si detalii
· 54 de autocare reprezinta parcul auto al Dacos
· 350.000 de euro costa un autocar modern
· 20% din cifra de afaceri este rata profitului companiei de transport din Ramnicu-Valcea
· Zece milioane de euro a investit Dacos in infrastructura proprie: sediu, garaje, teren betonat, benzinarie, restaurant
· Denumirea „Dacos” provine de la imbinarea prenumelor prescurtate ale fondatorilor companiei: Dan Petrescu si Costel Jurubita
· Liniile operate de companie leaga Ramnicu-Valcea de orase precum Cluj-Napoca, Bucuresti, Craiova sau Timisoara.