Trei mărci germane se bat pentru supremație în segmentul de lux al pieței. Principalii exponenți – Audi A8, BMW Seria 7 și Mercedes-Benz Clasa S – se șicanează reciproc de ani buni în încercarea de a domina o piață unde marjele de profit sunt substanțiale. De fiecare dată când unul dintre cei trei competitori prezintă o nouă interpretare a modelului propriu, ceilalți doi apar cât pot de repede fie cu un facelift, fie cu o versiune complet nouă. Așa se face că lansarea faceliftului Seriei 7 în toamna anului trecut și sosirea pe piață, în acest an, a unei impresionante Clase S au anunțat, practic, un A8 coborât parcă din filmele SF.

Fără a purta titulatura de model nou, A8-ul prezentat la expoziția auto de la Frankfurt și testat de Capital în urmă cu doar câteva săptămâni la Düsseldorf are în dotare o serie de noutăți demne de toată atenția. Pe lângă faptul că este, de prin 1994, primul model de serie cu caroserie din aluminiu și are un sistem quattro aclamat de întreaga lume, port-drapelul Audi este oferit acum clienților și cu inovativul sistem COD (Cylinder On Demand), care dezactivează o parte dintre cilindri atunci când mașina nu are nevoie de toată puterea motorului, precum și cu Matrix LED, Night Vision, Pre Sense și… Relaxation Seat. Pentru a enumera doar câteva dintre ele. Dacă echipamentele de asistență care avertizează șoferul despre prezența unei persoane sau a unui animal cu care ar putea intra în coliziune, cele care  „simt“ suprafața de rulare sau hotspotul care asigură conexiunea la internet pentru toți pasagerii nu sunt noutăți absolute, reducerea consumului generată de COD (disponibilă doar la modelele cu motoare V8 și W12) și farurile Matrix LED (opționale) uimesc.

Faruri science fiction

Având o denumire atât de cunoscută iubitorilor de filme de ficțiune, noile blocuri optice față Matrix LED protejează vederea șoferilor din mașinile ce vin de pe sensul opus prin reducerea sau chiar stingerea unei părți dintre LED-urile componente atunci când computerul consideră necesar. Practic, la intersectarea cu un alt vehicul, fasciculul de lumină „se mută“ astfel încât să nu orbească șoferul acestuia. Tot în blocurile optice, sunt inserate lumini de semnalizare secvenţiale. Mai mult arătoase decât utile, acestea se aprind progresiv, indicând direcția în care vehiculul se va deplasa.

Trecând de la dotări la comportament rutier, trebuie menționat că testarea succesivă a variantelor Audi A8 3.0 TFSI – 310 CP, 3.0 TDI – 258 CP și S8 ne-a demonstrat că, în ciuda optimizării consumului la întreaga gamă de propulsoare, noua gamă A8 nu și-a pierdut deloc din strălucire. Ba, dimpotrivă. E drept că suspensia pare ceva mai dură decât cea de la Clasa S și că ținuta de drum nu este cea a unui Seria 7, însă, în ansamblu, A8 se poate bate, fără probleme, de la egal la egal, cu contracandidații săi. Audi A8 facelift este disponibil de săptămâna trecută în România și are prețuri cuprinse între 84.389 euro (3.0 TDI quattro) și 123.157 euro (S8 – 4.0 TFSI).

Acest articol a apărut în ediţia print numărul 46 a revistei Capital din săptămâna 18-24 noiembrie 2013