Asiguraţii auto sunt cei care achită în final nota de plată umflată a service-urilor sau preţul bătăliilor iraţionale duse de asigurători în trecut pentru a-şi mări cota de piaţă.

Problemele apărute în ultimii ani în relaţiile contractuale dintre asigurători şi service-uri se răsfrâng asupra consumatorilor. Adaosuri comerciale fabuloase la piesele de schimb, majorări ale tarifelor de manoperă de câteva ori pe an, sunt câteva din problemele cu care se confruntă asigurătorii. În schimb, toate aceste distorsiuni de pe piaţa reparaţiilor auto nu se reflectă numai în bilanţurile companiilor de asigurări, ci şi în buzunarele consumatorilor. Aceasta, deoarece piesele de schimb mai scumpe şi tarifele de manoperă mai mari umflă valoarea totală a despăgubirilor pe care le plătesc firmele de asigurare.

Creşterea despăgubirilor plătite sau datorate de asigurători nu rămâne fără efecte, ci se traduce prin majorarea primelor de asigurare plătite de clienţi. Mai există şi alte efecte, unul din ele fiind pierderile înregistrate de aceştia pe care acţionarii companiilor trebuie să le acopere cu majorări de capital.

În condiţiile în care primele brute subscrise pe segmentul asigurărilor auto au crescut cu mai puţin de 3% în lei în 2009, comparativ cu 2008, iar criza nu va permite revigorarea afacerilor nici în acest an, asigurătorii încearcă să facă economii prin reducerea costurilor cu reparaţiile. Unul din paşi este renegocierea contractelor cu service-urile partenere, de multe ori fiind cele cu care asigurătorii au decontare directă. Cele mai mari companii de pe piaţa autohtonă, Allianz-Țiriac şi Omniasig, le-au luat din mâini service-urilor afacerea cu piesele de schimb anul trecut. Acestea sunt livrate de firme partenere, iar reprezentanţii asigurătorilor afirmă că astfel fac economii, respectiv că asiguraţii au de câştigat inclusiv prin faptul că piesele înlocuite la maşinile lor sunt mai bune.

„Adaosul comercial era de 300% la aşa-numitele after market, acelea se foloseau şi erau mai scumpe decât piesele originale“, spune directorul general al Allianz-Țiriac, Cristian Constantinescu, referindu-se la majoritatea service-urilor la care deconta piesele înlocuite la maşinile asigurate. Şeful Allianz nu se laudă cu discounturi generalizate obţinute în urma renegocierii contractelor cu ­servi­ce-urile din ultima perioada, însă menţionează că tarifele de manoperă erau în lei şi au rămas la acelaşi nivel ca şi în 2009. Reprezentanţii Asirom afirmă că au obţinut reduceri la renegocierea contractelor cu service-urile, fără a indica nivelul acestora.

Tarife uriaşe in service? Plătim bucuroşi!

Lipsa de competiţie dintre service-uri la nivelul tarifelor a fost alimentată în trecut chiar de către asigurătorii care se întreceau în a oferi service-urilor preţuri cât mai mari. „La un moment dat, asigurătorii s-au concurat între ei şi la tarifele şi adaosurile comerciale la piese pe care le decontau la service-uri“, afirmă directorul direcţiei de vânzări alternative al Asirom, Cătălin Stroe. El afirmă că în trecut alţi asigurători au făcut astfel de oferte peste preţurile agreate la momentul respectiv de Asirom. Companiile care erau dispuse să le deconteze service-urilor facturi mai mari, dar negociau în schimb încheierea de parteneriate pentru a asigura parcuri de maşini, mărindu-şi astfel cota de piaţă.

Asigurătorii au înregistrat pierderi consistente pe RCA în ultimii ani, inclusiv în 2009. În mod firesc, acestea se vor reflecta în tarife mai mari. Şeful Allianz afirmă că pentru a acoperi pierderile din 2009, tarifele practicate ar trebui să crească în acest an cu circa 40%. Însă unii asigurători pot opta să meargă în continuare pe pierdere.

La un moment dat, asigurătorii s-au concurat între ei şi la tarife, şi la adaosuri comerciale pe care le decontau la service-uri.
Cătălin Stroe, director vânzări alternative, Asirom

300% este adaosul comercial practicat la piesele de schimb de o parte din service-urile autohtone, potrivit reprezentanţilor companiilor de asigurări