Trebuie menționat că cei de la CCR au respins orice inițiativă care a dus la diminuare de venituri. Guvernul a adoptat pe repede înainte proiectul de lege privind „ajustarea” pensiilor speciale, printr-o procedură în care nici măcar nu a pus, transparent, în dezbatere publică actul normativ care urma să fie trecut de Executiv.

Toată filosofia reformei pensiilor speciale a fost dată peste cap de Ministerul Muncii, principalul responsabil de demers, printr-un comunicat de presă. În ciuda nenumăratelor avertismente din spațiul public, fie de la Opoziție, societate civilă sau specialiști din domeniu, Ministerul Muncii a anunțat că e dorită recalcularea pensiilor de serviciu menționate în proiectul de lege, se arată într-un articol apărut în Adevărul.

Are mari șanse să nu treacă de Curtea Constituțională

Inițial, discuțiile erau despre posibilitatea recalculării doar la magistrați, însă cu atenție, pentru a nu fi diminuate veniturile. Dar acum, toate categoriile sunt vizate. Recalcularea, dacă ar urma să fie în proiectul final al Parlamentului, ar avea șanse mari să nu treacă de Curtea Constituțională. Iar acest lucru a fost menționat inclusiv de magistrații CCR, în motivarea unei decizii recente, publicate miercurea trecută, pe tema obligației de a plăti contribuții de sănătate pentru pensiile de stat mai mari de 4.000 de lei.

Petre Lăzăroiu, fost judecător la CCR, susține că introducerea recalculării duce proiectul spre zona neconstituțională. „O să aibă procese și o să se întâmple ca până acum. Eu nu știu dacă va trece de Curtea Constituțională dacă există o prevedere a recalculării pensiilor de serviciu. Uitați-vă și pe deciziile anterioare. Eu cred că se poate corecta și fără recalculare. Ar putea fi o impozitare cuminte, înțeleaptă”, a explicat Lăzăroiu pentru „Adevărul”.

Augustin Zegrean, fost șef al CCR, atrage atenția asupra problemei recalculării

Și Augustin Zegrean, fost șef al CCR, atrage atenția asupra problemei recalculării.

„Pensiile aflate în plată nu pot fi modificate, ca și cuantum. Dacă proiectul de lege se referă doar pentru viitor, nu ar fi o problemă. Însă nu poți să vii să modifici în civil prevederi care se aplică la ceva din trecut”, a afirmat Zegrean.

Pe lângă problema recalculării, proiectul de lege are și o a doua mare problemă, de formă. Mai precis, e un singur proiect, dar sunt șapte categorii socio-profesionale vizate, iar în cazul unora, forul decident e Senatul, iar în cazul altora, forul decident e Camera Deputaților. În trecut, proiecte de lege asemănătoare au picat la Curte pentru această problemă de procedură.