Folosite încă din antichitate, sigiliile și-au păstrat rolul și astăzi. Ele sunt folosite pentru a garanta autenticitatea unor acte sau pentru a securiza anumite mărfuri transportate. Deși pare greu de crezut, producerea și comercializarea lor se poate dovedi un business cât se poate de profitabil. Dovadă stă evoluția companiei lui Dorian Pîrvulete, un antreprenor care, în urmă cu 19 ani, într-o perioadă în care întreaga societate era într-o nesiguranţă cronică, a investit în comercializarea și în promovarea sigiliilor. La acea vreme, orice proprietate trebuia securizată atent. Cum el deținea un business într-un alt domeniu, a putut identifica imediat o oportunitate. Prin urmare, în urma discuţiei cu un amic, care i-a arătat un alt tip de sigilii faţă de cele pe care le cunoștea deja, s-a hotărât să parieze pe o afacere nouă în România. „Erau sigilii de tip nou personalizate, cu serii. De plastic, nu de plumb sau tablă ca cele pe care le văzuserăm cu toţii pe contoare sau pe vagoane”, îşi aminteşte el. Acelaşi amic i-a sugerat să identifice în piaţă acel client care să aibă nevoie de un million de sigilii, să le importe cu 20 de cenţi din Statele Unite, pentru ca apoi să le vândă cu un dolar şi 20 de cenţi. Astfel, câştigul s-ar fi tradus printr-un million de dolari. Realitatea nu a fost deloc aşa, mărturiseşte, acum, antreprenorul. „Atunci am înţeles că un business poate fi concentrat şi în propoziţia: trebuie să iei puţin de la mulţi, dat fiind faptul că preţul unitar era foarte mic”, explică el.    

De la idee la business

Pentru că urma să acceseze o piaţă nouă, nu avea un profil exact al cumpărătorului. Astfel că, a identificat teritorii în care produsele erau de mare ajutor. De pildă, în domeniul feroviar, bancar, al transporturilor şi al firmelor de curierat. „Marfa era încărcată în trenuri, în camioane şi se fura, iar la destinaţie se constata lipsa, dar sigiliile intacte. Transporatorul nu plătea. Cu sigiliile noi, tot procesul putea fi urmărit corect. Aşa că am sprijinit procesul de corecţie şi au venit şi primele contracte mai mari”, îşi aminteşte Dorian Pîrvulete.

A investit 7.000 de dolari şi susține că încă de la primul import a realizat potenţialul afacerii. În trei ani, businessul său mergea de la sine, iar maturizarea afacerii se vedea clar la începutul anilor 2000. În prezent, Aldo Securtity este principalul furnizor de sigilii pentru România. „Furnizăm şi în câteva ţări din Europa şi Africa, iar ţinta noastră este să deschidem agenţii în alte ţări şi să promovăm foarte mult exportul”, adaugă antreprenorul. Conform spuselor sale, în prezent compania pe care o conduce are în jur de 4.000 de clienţi în baza de date, dintre care peste 2.500 cumpără constant.

Despre piaţa în care activează, Dorian Pîrvulete spune că este dinamică și într-o continuă creştere. „În mare parte serviciile au fost outsource-ate şi a crescut totodată nevoia de a folosi soluţii de sigiliare inteligente”, susţine el.
Cel mai bun sfat pe care l-a primit vreodată spune că a venit din partea tatălui său. „Tata mi-a spus să nu mă împrietenesc niciodată cu oameni care nu se distrează. Am înţeles repede ce voia să spună: oamenii nu sunt maşini, un om adevărat are mai multe registre şi de-abia atunci îl cunoşti, când le desfăşoară pe toate. Un comportament riguros pare o binecuvântare la început – şi chiar este – dar dacă omul rămâne inflexibil, dacă nu se adaptează la situaţie, te poate scoate din minţi. Şi te poate scoate şi din afaceri”, conchide antreprenorul.

Cinci sfaturi pentru tinerii care vor să intre în afaceri

  1. Clienţii nu au sentimente. Ei vin pentru că le oferi produsul sau serviciul cel mai bun – aşa că trebuie să stăpâneşti tot procesul prin care, continuu, să menţii această promisiune. Dacă eşti bun, eşti al lor… Dacă nu, atunci trec la cel bun.
  2.  Nu există alb şi negru în business, lucrurile trebuiesc duse în poziție win-win.
  3.  Business-ul e ca în şah – poți să sa­cri­fici regina ca să câştigi partida.
  4. Urmăreşte „the big picture” – vizi­u­nea contează. Proiectează-ţi afacerea pentru următorii ani.
  5. Nu da înapoi de la ceea ce faci, de la ceea ce spui că faci. Ai bătut palma, rămâne așa.

Ingredientele pentru o afacere de succes
• Investiţia în tehnologie nouă, de ultimă generaţie, dacă business-ul o cere.
• Participarea la târguri, la expoziţii, prezenţa în reţea. De exemplu, la nivel global sunt poate 50 de producători de sigilii, iar eu sunt unul dintre ei. Ne vedem, ne întâlnim, povestim, ne şi distrăm, cum spunea tata. Când nu pot să servească ei clienţii, când nu sunt în aria lor de acoperire, îi trimit la mine. Aşa am câştigat încă de la început: reprezentând un producător anglo-american care îmi trimitea toţi clienţii pentru Europa de Est – Bulgaria, Ungaria, Iugoslavia şi Ucraina.
• „Do it!” – să transpui în realitate ceea ce ai în minte și să crezi că poate fii făcut!
• „Action!” – adică să nu stai pentru că nu cade nimic din cer.
• Sinceritatea, seriozitatea, onestitatea.