Viktor Orban, premierul Ungariei, dă semne că vrea să pună la punct supermarketurile străine, motiv pentru care a început să primească acuzații de la giganții germani Lidl și Aldi că avantajează comercianții maghiari și vrea să dea afară din țară companiile străine. În același timp, occidentalii fentează bugetul Ungariei și legile în vigoare.

Alertă în Ungaria. Viktor Orban vrea să îi dea afară din țară. Acuzații dure la nivel european

Guvernul maghiar folosește prețurile ridicate drept o scuză pentru a impune taxe mai mari și plafoane de preț pentru discounterii străini precum Aldi și Lidl, se plâng supermarketurile din Germania intrate pe piața maghiară. Astfel, premierul Ungariei Viktor Orban a ajustat din nou plafoanele de preț pentru alimente. Discounturile germane precum Aldi și Lidl suferă și ele de pe urma măsurilor și susțin că Guvernul Orban favorizează comercianții maghiari, potrivit fr.de.

Astfgel, începând cu decembrie 2021, pe fondul creșterii inflației prețurilor la alimente, guvernul a adoptat o lege nouă care obligă supermarketurile cu o cifră de afaceri de peste 100 de miliarde de forinți, adică 250 de milioane de euro, să doneze alimente unei organizații caritabile de stat cu 48 de ore înainte de data limită de vânzare.

Ulterior, Budapesta a impus un plafon de preț pentru șase produse alimentare de bază, inclusiv zahăr, făină și piept de pui, fără nicio compensație pentru comercianții cu amănuntul, și a folosit legi de urgență pentru a crește cotele de impozitare pentru marii comercianți cu amănuntul de la 2,7% la 4,1%. Recentul decret, de acum câteva zile, a adăugat ouăle și cartofii pe lista alimentelor plafonate, scrie Ziarul Românesc din Germania.

Chiar dacă toate companiile sunt supuse regulilor, giganții din retail Aldi și Lid , lanțul francez Auchan, Penny Market din Irlanda, Spar din Austria și Tesco din Marea Britanie, nu sunt companii maghiare. Astfel, chiar dacă ating pragul de 100 de miliarde HUF impus de lege, grupurile alimentare din Ungaria pot evita taxele și alte măsuri, deoarece operează în sistem de franciză. Mai mult, legea împiedică ca alte lanțuri de supermarketuri să se restructureze.

Giganții supermarketurilor se apără de acțiunile guvernului ungar, după cum relatează publicația Politico. Aceștia se tem în prezent că guvernul Orban vrea să-i alunge pe comercianții străini din țară, însă nu este clar ce pot face în acest sens.

Marile lanțuri de magazine din Ungaria raționalizează alimentele

Guvernul Ungariei a introdus mai multe limite cu privire la prețurile alimentelor, cu scopul de a contracara creșterea bruscă a inflației, aceasta fiind chiar și de 90% pentru anumite tipuri de mâncare.

Chiar dacă măsurile au fost menite să îi ajute pe oameni, acestea au venit la pachet cu anumite penurii, iar unele lanțuri de magazine s-au văzut în situația în care trebuie să limiteze cantitățile la diferite alimente, precum ouă și cartofi. Presa ungară scrie că brânza Trappista nu se află în schema de plafonare la alimente, însă Ungaria se confruntă cu o penurie a acestui tip de brânză.

Pe acest fond, reprezentanții magazinelor Spar au decis ca oamenii să nu poată achiziționa mai mult de 3 kilograme din această brânză și spun că au luat această decizie din cauză că nu există suficientă brânză Trappista pe piaţă.

Magazine precum LIDL, CBA și Tesco, dar și alte astfel de magazine, au impus limite la achizițiile de ouă și cartofi. Aceleași magazine, dar și Real au decis limitarea cantităților achiziționate, motiv pentru care un client nu poate cumpăra mai mult de două produse cu preţuri plafonate.