Ana Pan investeste sapte milioane de euro intr-un centru-pilot de panificatie si patiserie din Bucuresti, o unitate “green-field” care va fi inaugurata in luna decembrie a.c. Ce-l determina pe George Copos, proprietarul Ana Pan, sa scoata din buzunar atatia bani? “La o investitie green-field un loc de munca costa 100.000 de euro. Vom fabrica numai produse ecologice la standarde europene, mai ales ca anumite ingrediente, cum ar fi faina, le importam din Franta. Vom oferi franciza in toata tara, atat pentru sortimentele de paine, cat si pentru produsele de panificatie si prajituri”, explica George Copos, care a planificat si extinderea retelei de magazine.




“Avem 15 magazine in prezent si vom avea in jur de 30 anul viitor. Ne vom tripla cifra de afaceri peste doi ani datorita acestei francize”, crede George Copos. Anul trecut, Ana Pan a obtinut o cifra de afaceri de 4,5 milioane de euro, cu 20% in crestere fata de 2003, iar Ana Co – firma care detine cofetariile Ana si produce tot ce vand ele – a inregistrat venituri de peste 600.000 de euro. Impreuna, cele doua firme au 220 angajati.

O alta companie din domeniul panificatiei, Dobrogea Grup din Constanta, unul din cei mai importanti jucatori din industria de morarit, panificatie si patiserie din tara, a intrat timid pe segmentul francizei cu produse de patiserie.


“Am cumparat cuptoare pentru produse congelate, pe care le-am amplasat in magazinele noastre sau le-am dat partenerilor nostri importanti, cu conditia sa nu le foloseasca decat pentru produsele noastre, marca Fresh. Am avut foarte multe pe litoral, in perioada sezonului de vara”, explica Otilia Stanciu, director de marketing si vanzari la Dobrogea Grup. Magazinele care primesc cuptoare de la Dobrogea nu trebuie sa plateasca taxe, ci doar sa vanda produsele acestei firme.


Deocamdata, franciza nu a fost complet dezvoltata ca o franciza traditionala, deoarece compania s-a concentrat pe alte directii mai importante: investitiile in tehnologie pentru produsele la care este deja printre primii cinci jucatori din piata si dezvoltarea produselor pentru alte firme. Putini stiu ca Dobrogea produce biscuiti marca Delma pentru Unilever si biscuitii Merlin pentru Elite, unul din cei mai mari jucatori de pe piata cafelei.


“Piata a crescut din punct de vedere cantitativ fata de anul trecut, dar nu am putut sa marim preturile in acelasi ritm, in timp ce cheltuielile noastre s-au majorat foarte mult. Publicul se orienteaza din ce in ce mai mult spre produse de calitate si spre marci”, spune Otilia Stanciu, director de marketing si vanzari la Dobrogea Grup.


In acest an, Dobrogea a finalizat investitii de aproape 11 milioane de euro, toate in tehnologie. In moara Dobrogea au fost investite 3,6 milioane euro pentru modernizarea liniei de productie. Linia de fabricatie complet automatizata a biscuitilor, care produce 20 de tone de biscuiti pe zi, a costat 4,2 milioane euro. Iar pentru o linie de productie de paine, care livreaza 30 de tone de paine pe zi, au fost investite inca trei milioane de euro. “Investitia in noua linie de paine ne consolideaza pozitia pe piata si ne permite sa reducem pretul acestui produs”, spune Otilia Stanciu.


Dobrogea detine 70% din vanzarile de paine si 60% din cele la faina din judetul Constanta, precum si 22% din piata nationala de faina.


La produsele congelate de panificatie si patiserie, Dobrogea detine o cota de piata de 80% la nivel local si 40% la nivel national. Compania are 12 fabrici in judetul Constanta, 1.250 de angajati si a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 72 milioane euro, in crestere cu 25% fata de 2003. Dobrogea detine si 50% din actiunile fabricii de paine Lujerul din Bucuresti.



“Vom oferi franciza in toata tara atat pentru sortimentele de paine, cat si pentru produsele de panificatie si prajituri.”

George Copos,

proprietar Ana Pan





Painea alba, preferata romanilor

• Potrivit statisticilor, romanii au cheltuit anul trecut 31.200 miliarde lei pe 2,5 milioane de tone de paine, iar 64% din aceasta cantitate a fost consumata de oraseni.

• Un roman mananca zilnic o paine care cantareste intre 300 si 400 de grame, in timp ce un americani consuma pe zi 85-160 de grame.

• 74,5% din oraseni prefera painea alba.

• Principalele criterii de care se tine cont la cumpararea painii sunt: sa fie cat mai gustoasa (26,6%), iar magazinul sa fie cat mai apropiat (22,3%).

• Peste 50% din romani sunt consumatori de covrigi.

• In industria de panificatie lucreaza 32.000 de persoane in 5.000 de unitati, cu o cifra de afaceri de 700 milioane euro.