Cerintele tot mai mari de confort in birouri, hoteluri, unitati comerciale sau apartamente au dus la dezvoltarea rapida a pietei mondiale de aparate pentru climatizare sau pentru conditionarea aerului. Oferta existenta in magazinele romanesti, bogata si diversa, este de provenienta exclusiv externa. Se pare ca exista mai mult de 100 de importatori de aparate de climatizare, peste 90 % avand sediul si magazinele in Bucuresti.
Piata romaneasca de produse electronice si electrocasnice este extrem de sensibila la pret. In cazul echipamentelor de aer conditionat – produse de folosinta indelungata, dar destul de scumpe -, clientul tinta trebuie convins ca principalul criteriu dupa care trebuie achizitionat un climatizor este raportul calitate/pret. De cele mai multe ori, cateva sute de mii de lei platite in plus pot salva cumparatorul de neplacerile care pot aparea ulterior, cum ar fi: randament scazut, service necorespunzator in perioadele de garantie si postgarantie, lipsa pieselor de schimb etc. Cu toate acestea, este evidenta tendinta de a achizitiona aparate de proasta calitate, netestate si neverificate, doar pentru ca pretul este cu putin mai mic.
Tinand cont de faptul ca puterea de cumparare a populatiei a scazut incontinuu, se estimeaza ca, incepand cu anul 1998, piata s-a pastrat la o dimensiune totala de 20.000 aparate vandute. Cu alte cuvinte, desi nevoia dotarii cu climatizoare este mare, cererea efectiva este inca redusa.
Sanyo are probleme cu piratii
Atat pentru sistemele de aer conditionat Sanyo, cat si pentru cele Funai, Multigalaxy SRL este importator direct exclusiv si unic distribuitor autorizat in Romania. Oferta societatii contine si produsele firmei Galletti (Italia).
„Una dintre problemele cu care ne confruntam este comercializarea de catre alte firme a unor aparate de aer conditionat, produse de fabrici din diverse tari asiatice, pe care sunt lipite etichete cu Sanyo, aparatele nefiind originale si, in consecinta, piesele din interior neavand calitatea oferita de aceasta companie prestigioasa. Diferenta de pret intre aparatele originale si cele contrafacute este de maximum 20 USD, clientul platind astfel o suma destul de mare pentru niste echipamente de proasta calitate. Problema a fost reliefata de clienti ce au achizitionat aceste produse si au mari dificultati in gasirea pieselor de schimb pentru ele, invinuind firma noastra de deficientele constatate”, se plange Mihaela Lungeanu, reprezentant Multigalaxy.
Astfel de probleme ne sunt semnalate si de Climalux Center: produse piratate, lipsa familiarizarii cumparatorilor cu principii de baza in cunoasterea functionarii aparatelor sau a efectuarii montajului, ignorarea serviciilor oferite dupa vanzare, mai ales in perioada de postgarantie.
Viitorul pietei de aparate de climatizare este vazut in mod diferit de concurenti. „Vanzarile vor creste incet, dar sigur, depinzand foarte mult de posibilitatele financiare ale clientilor – care trebuie sa fie substantiale – sau de facilitatile care se pot oferi, de exemplu, plata in rate cu dobanda si avans minime”, afirma Lucian Marinas, AC Sales Manager la Daewoo Electronics Romania SRL.
O afacere pentru viitor
„Gradul de penetrare a acestui produs in mediul segmentului-tinta este scazut. Se asteapta insa ca, incepand cu anul 2001, dimensiunea pietei sa creasca cu minimum 20-30% pe an” considera Andrei Dumitrescu, Director Marketing-Vanzari la Ana Electronic. „In prezent, clientela vanzatorilor de climatizoare este formata, in mare parte, din agenti economici si institutii, care cunosc faptul ca, in actualele conditii, aerul conditionat nu este un lux, ci o necesitate”, subliniaza N. Silo, director la Ratcom Group, unic distribuitor al produselor Toshiba. „Piata este orientata pe preturi scazute, cu usoare tendinte spre atitudinea: „Suntem prea saraci pentru a cumpara lucruri ieftine””, constata Mihai Laptoiu, National Sales Manager la Genco Electric Romania.
Ceva mai optimist, Dan Ene, Product Manager la Romanel – importator si distribuitor exclusiv in Romania a marcii LG – este de parere ca avem de a face cu o piata aflata intr-o crestere continua de la an la an, ceea ce se datoreaza, pe de o parte, constientizarii populatiei de beneficiile acestor produse si, pe de alta parte, verilor foarte calduroase din ultimii ani.
Aceeasi opinie este impartasita si de Gabriel Mitroi, responsabil Compartiment Marketing la Romstal Imex SRL: „Piata a crescut in ultima perioada, datorita, in principal, nevoii de asigurare a unor conditii ideale de clima in locuinte si birouri, dar si dezvoltarii concurentei si largirii gamei de aparate comercializate”.
Anul trecut, conform Centrului Roman de Comert Exterior, s-au importat 46.644 de aparate de racire/incalzire a aerului, in valoare totala de 40.200,6 mii USD. Comparativ cu 1998, se poate observa o crestere semnificativa, de peste 10 milioane USD. Daca am pune aceasta crestere pe seama caniculei de anul trecut, este de asteptat ca, tinand cont de temperaturile inalte inregistrate in aceasta vara, vanzarile sa se dubleze, asa cum au estimat cei mai multi dintre interlocutorii nostri.