Comisarul european Adina Vălean nu susține ideea unui mini-Schengen terestru România-Bulgaria-Grecia

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, transmite un avertisment cu privire la implicațiile scenariului unui mini-Schengen terestru. Potrivit ei, acesta va pune o presiune uriașă asupra frontiera Schengen a României la Vest, cu Ungaria.

Mai mult, comisarul este de părere că acest mini-Schengen terestru este doar o soluție parțială. Potrivit ei, ar trebui evitată. În opinia Adinei Vălean, este necesară o rezolvare clară a acestei restricţii

Aceste declarații vin în contextul în care europarlamentarii din cadrul Renew Europe au sugerat instituirea unui mini-Schengen informal între Grecia, România și Bulgaria. Acesta ar putea fi implementat în vara anului 2024.

Patru europarlamentari, și anume Dacian Cioloș și Vlad Gheorghe din România, Daniel Laurer din Bulgaria și Giorgos Kyrtsos din Grecia, au lansat o inițiativă pentru crearea unui mini-Schengen informal între cele trei țări, cu scopul de a îmbunătăți traficul pentru transportatorii din regiune.

Această propunere are ca obiectiv îmbunătățirea cooperării și facilitarea circulației între Grecia, România și Bulgaria, în special pentru sectorul transporturilor.

Adina Vălean
Adina Vălean / SURSA FOTO: Dreamstime

Comisarul european atenționează asupra riscurilor la granița cu Ungaria

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, consideră că instituirea unui spațiu liber de transporturi între Grecia, Bulgaria și România ar crea o presiune semnificativă asupra frontierei Schengen a României, îndreptată spre Vest, către Ungaria.

Vălean nu crede că soluțiile parțiale sunt adecvate și subliniază necesitatea unei abordări cuprinzătoare pentru rezolvarea acestei probleme de restricționare a circulației.

„Am exprimat în repetate rânduri, din perspectiva comisarului de Transport, care vede la prima mână ce înseamnă pentru industria Transporturilor, implicit pentru economia statelor membre, orice blocaj în frontieră: timpul pierdut în Transporturi înseamnă bani.

Este motivul pentru care am insistat întotdeauna asupra faptului că este esenţială libera circulaţie în frontierele europene pentru piaţa comună de transporturi.

Devine cu atât mai important pentru România şi Bulgaria, care sunt şi în acest context geopolitic situate în estul Europei – primesc transport din ţări terţe – ca ele să-şi poată uşura frontiera cu spaţiul UE, nu numai spre Grecia şi numai pentru turiştii români care ar putea merge în vacanţă. Aici trebuie să gândim pentru întregul spaţiul de transporturi.

Să zicem că între Grecia, Bulgaria şi România ar fi un spaţiu liber de transporturi. Ar fi o presiune fabuloasă pe frontiera Schengen a României către Vest, către Ungaria.

Nu cred că soluţii parţiale sunt cele pe care trebuie să le urmărim, ci trebuie să urmărim rezolvarea pe ansamblu a acestei restricţii”, a declarat Adina Vălean, la Strasbourg, pentru News.ro.