Cum trebuie să procedeze șoferii atunci când apare acvaplanarea, Acesta este unul dintre cele mai periculoase fenomene pentru un  conducător. De aceea, este important să păstrezi calmul și să acționezi rapid și corect.

Expertul în conducere defensivă, Titi Aur, oferă sfaturi valoroase despre cum să eviți și să depășești în siguranță această situație.

Atunci când apare acvaplanarea, este crucial să acționezi cu rapiditate și să ții sub control situația. Fenomenul poate surveni la orice viteză, inclusiv la viteze mai reduse, cum ar fi 40-50 km/h. Odată ce mașina începe să acvaplaneze, devine extrem de dificil de controlat.

Viteza, risc de pierdere a controlului asupra mașinii

Într-o astfel de situație, accelerarea nu va rezolva problema. Ea va amplifica riscul de pierdere a controlului asupra mașinii. La fel, și reducerea vitezei poate agrava derapajul.

Expertul în conducere defensivă și fost campion de raliuri, Titi Aur, recomandă cum să reacționezi într-o situație de acvaplanare. Totuși, cea mai bună soluție este să eviți complet acest fenomen, atunci când este posibil.

Titi Aur a spus care e soluția când te confrunți cu acvaplanarea

Titi Aur a spus că, atunci când te confrunți cu acvaplanarea, se creează o situație delicată în care roata sau roțile mașinii pierd aderența pe asfalt și se ridică pe pelicula de apă. În această situație, aderența devine practic zero, iar controlul asupra mașinii este extrem de dificil.

Expertul în conducere defensivă a explicat că în teorie, ar trebui să reduci viteza pentru a redistribui greutatea și a restabili aderența. Cu toate acestea, în practică, când mașina acvaplanează, nu este garantat că va menține direcția de mers. Există, astfel, riscul unui derapaj ușor.

Reducerea vitezei poate amplifica acest derapaj, ceea ce complică și mai mult situația șoferului. Este o dilemă dificilă în care trebuie să iei rapid decizii pentru a gestiona situația în siguranță.

Explicațiile oferite de expertul în conducere defensivă

„În momentul în care acvaplanezi, practic, roata se ridică pe pelicula de apă. Asta înseamnă că aderența devine zero la roata sau la roțile respective. Teoretic, ar trebui să reduc, ca să aduc greutate pe față și să recapăt aderența.

Problema e că atunci când mașina acvaplanează, nu își păstrează direcția de mers, deci sunt într-un ușor derapaj, În momentul în care reduc, reducerea înseamnă amplificare de derapaj. Și atunci am o mare dilemă”, a explicat Titi Aur pe canalul său de YouTube.

Pentru a evita acvaplanarea, trebuie să reducem viteza. Totodată, e necesar să evităm zonele unde s-a acumulat apă pe carosabil. Un alt aspect este legat de faptul că trebuie să folosim anvelope cu un grad de uzură cât mai redus.

Fenomenul apare atunci când plouă abundent

Acvaplanarea apare atunci când plouă abundent. Acvaplanarea apare atunci când cauciucul este uzat. Acvaplanarea apare atunci când viteza mea este mare.

De ce? Pentru că anvelopa funcționează ca o pompă.

„Ea aruncă apa din fața roții prin acele canale. Astfel, cantitatea mare de apă, viteza ridicată sau canalele mici cresc riscul de acvaplanare”, a detaliat Titi Aur.

Cei care circulă cu un cauciuc uzat riscă să acvaplaneze chiar și la viteze sub 50 km/h. De aceea, se recomandă utilizarea unor anvelope de calitate, a căror uzură să nu depășească limita recomandată de producător.