Din 2030 nu va mai fi nicio maşină diesel la vânzare în România, spun reprezentanţii APIA. Actorii din industria auto, chiar şi din cele mai mari companii din lume, au fost luaţi pe nepregătite de am­ploa­rea trecerii la maşini hibrid şi electrice.

Mașinile diesel nu se vor mai vinde în România

„În anul 2022, estimăm că se vor vinde circa 10.000-12.000 de maşini electrice în România, iar numărul maşinilor pe benzină, hibrid şi electrice va creşte puternic în anii următori, astfel încât, în 2030, nu o să se mai vândă nicio maşină pe motorină în România”, a spus Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA).

„Din decembrie 2025, în Norvegia nu se vor mai vinde decât maşini verzi. România are nevoie de o asumare la nivel guvernamental a industriei şi a consumatorilor, a trecerii spre un parc de maşini cât mai puţin poluante“, a afirmat Vardie, în cadrul unei mese rotunde focusată pe evoluţia pieţei auto, pe trecerea spre maşini verzi şi pe provocările cauzate de pandemie şi război asupra pieţei auto, conform ZF.

Explozia electrificării ne-a luat pe nepregătite

Vardie afirmă că actorii din industria auto, chiar şi din cele mai mari companii din lume, au fost luaţi pe nepregătite de am­ploa­rea trecerii la maşini hibrid şi electrice, idee susţinută şi de Călin Popescu-Tăriceanu, fost premier şi preşedinte de onoare al APIA.

„Cu toate că am decenii de experienţă pe piaţa auto, am rămas surprins de accelerarea trecerii spre electrificarea parcului auto şi de amploarea investiţiilor în această direcţie. De-a lungul timpului, am vorbit cu mari şefi de companii, precum Ford, cu care am negociat vânzarea fabricii de la Craiova, dar şi ei se declarau anterior mult mai rezervaţi cu privire la viteza trecerii spre automobile electrice“, a spus Tăriceanu.

Numărul mașinilor vechi, poluante trebuie limitat

În viziunea specialiştilor APIA, orice iniţiativă care limitează numărul de maşini vechi şi foarte poluante care intră in parcul auto naţional, fie prin reintroducerea unei taxe de înmatriculare sau actualizarea impozitului anual, este susţinută de APIA.

„În 2009, vechimea medie a parcului auto din România era de aproximativ 8 ani, în 2022 aceasta a ajuns la 17 ani, cu perspective de a se menţine pe un trend ascendent. Acest lucru este foarte grav, arată cât de aproape suntem de un dezastru ecologic, în condiţiile în care dezastrul demografic a avut deja loc pe fondul siguranţei rutiere deficitare. Pentru evitarea înrăutăţirii acestei situaţii, APIA vine cu o serie de propuneri şi idei către ministere şi organismele guvernamentale (…)

APIA sprijină orice iniţiativă care limitează numărul de maşini vechi şi foarte poluante care intră în parcul auto naţional, precum reintroducerea unei taxe de înmatriculare şi actualizarea impozitului anual, ambele bazate pe criterii mediu (emisii de CO2 şi norma de poluare a maşinii).

O altă idee ar fi implementarea unui mecanism prin care să se accelereze retragerea din circulaţie a autovehiculelor vechi, în virtutea angajamentului din PNRR care prevede eliminarea din circulaţie a 250.000 de autovehicule uzate, fie prin stimularea financiară a casării, fie prin fiscalizarea suplimentară a maşinilor foarte vechi. Însănătoşirea şi întinerirea parcului auto din România este un obiectiv primordial”, susţin experţii.