Noi mesaje înşelătoare care pretind că sunt trimise de către Poşta Română urmăresc golirea conturilor bancare ale destinatarilor, avertizează specialiştii Bitdefender.

Potrivit unui comunicat de presă al companiei de securitate informatică, noile tentative de fraudă au fost depistate începând cu 8 august 2021, iar atacatorii vizează să convingă destinatarii să plătească o taxă suplimentară pentru a primi un colet.

„Mii de email-uri frauduloase în care oamenii sunt notificaţi că pachetul lor nu a putut fi livrat din cauza neachitării unei taxe vamale de 3,54 lei au fost trimise începând de duminică către ţinte din România de pe IP-uri care aparent provin din Statele Unite ale Americii. Mesajul primit îndeamnă ţintele să acceseze un link pentru a finaliza plata şi a li se confirma expedierea coletului.

După accesarea link-ului, victimele le oferă atacatorilor datele lor bancare, care pot fi folosite mai apoi de către hackeri pentru a goli conturile compromise. Conform notificărilor postate de-a lungul timpului de către Poşta Română, compania comunică cu proprii clienţi doar prin intermediul adreselor oficiale ([email protected], [email protected]) şi nu solicită plata unor taxe vamale prin intermediul unor astfel de mesaje. De asemenea, compania nu cere clienţilor să furnizeze parole, date cu caracter personal, numere de card sau alte informaţii bancare”, potrivit unui comunicat transmis de Agerpres.

Reprezentanţii Bitdefender susţin că, pe toată durata anului 2020 şi a acestui an, au fost identificate campanii similare de e-mail-uri frauduloase trimise în mod înşelător în numele unor companii de curierat, pe fondul creşterii cererii pentru astfel de servicii.

Cum vă puteți feri de fraudele online

Verificați link-urile înainte de a face click. Plasați cursorul peste link pentru a previzualiza adresa URL și căutați greșeli de ortografie sau alte nereguli.

Chiar dacă un mesaj sau o scrisoare a venit de la unul dintre cei mai buni prieteni ai dvs, țineți cont că și conturile lor ar fi putut fi sparte. Rămâneți precaut în orice situație. Chiar dacă un mesaj pare prietenos, tratați cu atenție link-urile și documentele.

Este mai bine să nu accesați deloc link-urile din e-mail-uri. În schimb, puteți deschide un fișier sau o fereastră nouă și puteți introduce manual adresa URL a băncii sau a altui site care vă interesează.

Instalați o soluție de securitate de încredere, precum Kaspersky Internet Security, și urmați recomandările acesteia. Apoi, soluțiile sigure vor rezolva automat majoritatea problemelor și vă vor alerta dacă este necesar.

Verificați adresa expeditorului. Majoritatea mesajelor spam provin de la adrese de e-mail care nu au sens – de exemplu, [email protected] sau ceva similar. Plasând cursorul peste numele expeditorului, care poate fi scris în mod ciudat, puteți vedea adresa de e-mail completă. Dacă nu sunteți sigur că o adresă de e-mail este legitimă, o puteți introduce într-un motor de căutare pentru a verifica.

Luați în considerare ce tip de informații sunt solicitate. Companiile legitime nu vă contactează din senin prin e-mail-uri nesolicitate pentru a vă cere informații personale, cum ar fi detaliile bancare sau ale cardului de credit și așa mai departe.

Aveți grijă dacă mesajul vă induce sentimentul de a rezolva urgent situația menționată. Atacatorii încearcă adesea să exercite presiune creând un „sentiment de urgență”. De exemplu, mesajul poate conține cuvinte precum „urgent” sau „acțiune imediată necesară” – pentru a vă obliga să acționați.

Verificarea din punct de vedere gramatical și ortografic este modalitatea eficientă de a identifica un atacator. Erorile de scriere și gramatică sunt semnalele principale că este vorba de o schemă de fraudă. La fel și frazele ciudate sau sintaxa neobișnuită, care ar putea fi rezultatul unor traduceri automate.