273 de medicamente vor ieşi de pe piaţă până la finele acestui an ca urmare a schimbărilor de pe piaţa farmaceutică din România, a declarat Petru Crăciun, director general al Cegedim, companie de analiză şi studii de piaţă în sectorul farmaceutic.

Impunerea preţului minim european, cursul de schimb subevaluat, referinţa circulară (preţul genericelor trebuie să fie de 65% din preţul medicamentului original, iar cel al medicamentelor princeps nu poate depăşi cu 35% preţul genericelor) şi sistemul claw-back au reuşit până în acest moment să ducă la ieşirea de pe piaţă a 281 de medicamente. Un calcul simplu arată că în acest an vor dispărea de pe piaţă în total 554 de medicamente.

În ceea ce priveşte previziunile pentru 2010, Petru Crăciun a declarat, de asemenea, că cel mai probabil ar putea dispărea de pe piaţă încă 1.500 de medicamente. Astfel, circa 30% din cele 5.200 de medicamente existente pe piaţa locală, respectiv 1.500, vor dispărea în 2010 sau vor fi disponibile în cantităţi insuficiente.

„Nu înseamnă că vom rămâne fără tratament pentru anumite afecţiuni ci înseamnă că unii producători vor renunţa la anumite produse. De asemenea, acest lucru înseamnă că cei care au nevoie de anumite medicamente nu vor putea ajunge la ele, fiind disponibile pe piaţă în cantităţi mult prea mici”, a spus Crăciun în cadrul unei conferinţe de presă.

El a mai declarat că, în ultimii zece ani, între 300 şi 500 de produse au ieşit sau au intrat pe piaţa românească, o dinamică ridicată comparativ cu alte pieţe.

Ultimul loc în UE la cheltuielile publice şi private pentru sănătate

România se plasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte cheltuielile publice şi private pentru sănătate pe cap de locuitor, de 473 dolari, media europeană fiind de peste 3.500 dolari, potrivit datelor furnizate de Cegedim. De asemenea, costurile totale pentru medicamente pe cap de locuitor se ridică la 104 dolari, faţă de media europeană de 600 dolari.

De asemenea, Romania nu cheltuie anormal de mult pe medicamente din total cheltuieli pe sănătate, respectiv 22,3%, puţin peste media Europei Centrale şi de Est, de 20,9%.

Grupul francez Cegedim furnizează la nivel mondial date şi servicii de marketing  şi vânzări pentru industria farmaceutică, având o cifră de afaceri de peste un miliard dolari şi circa 8.000 de angajaţi.

În România, cota de piaţă a companiei în sectorul pe care activează este de 80%, potrivit datelor Cegedim. Principalul competitor este IMS Health.

Cegedim România a raportat în 2008 o creştere a cifrei de afaceri de 5%, la 4,9 milioane euro, pe fondul creşterii portofoliului de clienţi şi de servicii.

DETALII:

Citeşte şi România poate rămâne fără medici în 10 ani

Citeşte şi 1.500 de farmacii s-ar putea închide în 2010

Te-ar putea interesa și: