Chiar iainte ca Institutul de Statistica si Studii Economice sa dea publicitatii datele finale asupra anului 2000, exista certitudinea ca volumul exportului realizat anul trecut va depasi pragul de 10 miliarde USD. Se poate face aceasta afirmatie pornind de la suma livrarilor pe 11 luni, isumind 9.528,7 milioane USD, la care adaugind media lunara a livrarilor, iregistrata i anul 2000, de 866,2 milioane USD, rezulta, pentru sfirsitul anului, un volum de aproximativ 10,4 miliarde USD. Chiar si la acest nivel de virf pentru ultimul deceniu, cind se egaleaza volumul exportului din 1989, comparativ cu alte tari din zona exportul pe cap de locuitor este ica mic. Semnificatia economica a indicatorului este ca apelam ica insuficient la capacitatea schimburilor internationale de a multiplica valorile produse i Rominia, pe calea aprovizionarii i contrapartida cu bunuri produse la ialta productivitate de alte tari.
intre cauzele ce frineaza dezvoltarea schimburilor, frecvent mentionata, este structura exportului, i care o pondere importanta detin produsele energo si material intensive, cu valoare adaugata mica. Cum i acceptia actuala orice produs este suma a trei elemente fundamentale: materii prime, energie si informatie, rezulta implicit ca produsele rominesti icorporeaza relativ mai putina informatie decit concurenta.
Indiferent pe ce cale ajungem la aceasta concluzie, deficitul de informatie se refera la standardele de calitate, informatiile de marketing detinute de producator, performanta structurilor manageriale si, bine-iteles, la modul i care accesul la informatie este promovat prin politici macroeconomice.
Se poate aprecia ca functionarea i cadrul aceluiasi minister a retelei diplomatice externe si a mecanismului operativ de comert exterior ofera premisa unei imbunatatiri a informarii producatorilor asupra pietei externe. si pentru ca adoptarea acquis-ului comunitar este un obiectiv major al Strategiei Nationale de Dezvoltare Economica a Rominiei, vom prezenta succint modul i care s-a realizat i Marea Britanie receptia, prelucrarea si distributia informatiilor culese de pe piata externa pe toate canalele diplomatice si comerciale.
Solutia a fost gasita sub forma unei institutii interdepartamentale numite British Overseas Trade Board (Consiliul Britanic de Comert International), care reunea alaturi de oameni de afaceri, reprezentanti ai Departamentelor de Industrie, de Comert, ai Foreign Office (Ministerul de Externe) si ai Departamentului de Asigurare a Creditelor de Export (Export Credits Guarantee Department).
Practici comunitare de succes
Activitatea Consiliului include: furnizarea de informatii si idrumare exportatorilor; stimularea exporturilor prin diverse forme de promovare si publicitate, cu participarea institutiilor guvernamentale; informatii privind regimul vamal si fiscal al marfurilor de export; reguli si proceduri de control si de armonizare cu politica comunitara; politici comerciale pe zone, inclusiv ghidul exportatorului i UE; surse de finantare guvernamentale si comerciale. Gama serviciilor merge pina la procurarea de mostre dintr-un anumit produs, de pe o anume piata, informatii privind bonitatea unor potentiali parteneri, finantarea cercetarii proprii de marketing etc.
Consideram deosebit de interesant sa detaliem serviciul de furnizare de informatii, realizat prin prelucrarea a circa 50.000 de rapoarte de piata, primite anual de la peste 200 de ambasade, consulate si alte reprezentante ale Marii Britanii din itreaga lume. Selectia informatiilor se face pe un nomenclator de 6.500 de produse, urmarite i 200 de zone geografice, pe 15 teme de baza.
Relatia cu beneficiarii de informatie este foarte simpla. Contra unei taxe de 15 lire, Divizia de servicii de export si promovare a Consiliului ofera informatii selectate pe clienti, prin posta (e-mail), circa 150 de rapoarte, inclusiv o retrospectiva asupra pietei de interes. Tematica de baza include: oportunitati de export, tendinte noi ale pietei, firme straine care doresc sa reprezinte exportatorii englezi pe pietele locale, invitatii la precalificare pentru licitatii, misiuni economice straine. Filtrarea informatiilor livrate se face si dupa profilul beneficiarului: arhitecti, consultanti, banci, producatori de componente, servicii – comert invizibil.
Realizarea de catre institutiile rominesti a unor functii comparabile de promovare a exporturilor presupune antrenarea eforturilor Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Integrarii Europene, Bancii de import-export a Rominiei i obtinerea informatiilor si a Camerelor de Comert si Industrie i distributia selectiva catre exportatori. Camera de Comert si Industrie a Rominiei dispune si de baze de date proprii cu privire la oportunitatile de afaceri pe diferite piete, oferte de investitii, bonitatea firmelor rominesti si straine.
De asemenea, Centrul Romin de Comert Exterior, care face parte dintr-o retea internationala de 140 de centre similare raspindite i itreaga lume, are posibilitatea de a procura informatii comerciale i mod gratuit, prin serviciile oferite de PNUD. in prezent, prin Centru se desfasoara un program deosebit de interesant: „intarirea capacitatii de export a Rominiei”, cu asistenta financiara din partea Guvernului Elvetiei si a PNUD. Proiectul, ce se desfasoara i perioada august 2000 – iulie 2002, prevede acordarea de asistenta pentru dezvoltarea productiei de export i doua domenii cu pondere la export: textile-confectii si mobilier din lemn.