Omul de afaceri orădean Florin Panea a solicitat, în toamna lui 2009, Tribunalului Bihor reorganizarea judiciară a retailerului de încălţăminte Leonardo, sub presiunea datoriilor de circa 100 de mil. euro, potrivit Casei de Insolvenţă Transilvania, responsabilă cu restructurarea. Leonardo avea atunci nevoie stringentă de lichidităţi pentru a-şi continua activitatea, pe fondul prăbuşirii vânzărilor cu aproape 25%, de la începutul anului.

Înainte de intrarea în insolvenţă, Leonardo avea peste 200 de magazine în România, Ungaria, Bulgaria şi Moldova, peste 3.000 angajaţi şi afaceri de 500 milioane de lei.

În 2012, compania din Oradea a înregistrat o cifră de afaceri de 219,7 milioane lei, pierderi de 27,7 milioane lei şi avea peste 1.100 de angajaţi. Mai mult, în magazinele unde încasările sunt în scădere, Leonardo a completat oferta şi cu haine, cosmetice şi produse de uz casnic. Lecția pe care a învăţat-o în ultimii ani proprietarul Leonardo este că succesul în afaceri nu se bazează întotdeauna pe performanţele din trecut.

Startul în afaceri al lui Florin Panea a avut loc în 1994, în ceea ce numeşte el "comerţ mărunt". Era student în anul I la Facultatea de Construcţii şi Arhitectură din Timişoara şi a renunţat la cursuri pentru afaceri. A fondat Leonardo împreună cu fostul său asociat Dan Pavel. Amândoi au contribuit cu “ceva bani”, Panea a pus la bătaie garajul tatălui său pentru primul magazin, iar Pavel un Oltcit.

Zece ani mai târziu, Dan Pavel a ieşit din afacere, din cauza ”diferenţelor de opinie”. Panea vroia să targeteze în continuare clienţii cu venituri medii şi mici şi să deschidă magazine cât mai multe şi cât mai mari, iar Pavel vroia o repoziţionare pe segmentul de preţ peste mediu. La scurt timp, Pavel a început alte două afaceri cu încălţăminte: Equipe (distribuţie en-gros) şi Benvenuti (retail).

Rămas singur, Panea şi-a pus în aplicare planul de extindere, cu gândul să facă din Leonardo un retailer major de încălţăminte şi marochinărie din Europa Centrală şi de Est. După ce a dezvoltat lanţurile Leonardo şi Libelula, pe segmentul de preţ mediu, respectiv mic, a intrat şi pe segmentul mediu-superior, prin magazinele Da Vinci. La finalul lui 2008, reţeaua retailerului însuma 234 de magazine pe patru pieţe: România (167), Ungaria (63), Bulgaria (2) şi Rep. Moldova (2).

Atât timp cât piaţa de modă era în creştere, afacerile Leonardo mergeau. De aici, curajul de a face investiţii majore în extindere, prin credite bancare. Criza a adus scăderea bruscă a vânzărilor, iar Panea a căutat să stabilizeze din mers compania prin reducerea costurilor. În ciuda măsurilor luate, Leonardo a solicitat intrarea în insolvenţă.

Principalii competitori ai Leonardo sunt retailerul german Deichmann şi cel polonez CCC.

Te-ar putea interesa și: