Obiectele artizanale sunt un business înfloritor la fiecare început de primăvară. Într-o piaţă sufocată de prost gust şi de chinezării produse la kilogram, unicatele cu pretenţii artistice îşi fac cu greu loc, forţând avantajele promovării pe Internet şi nişa clienţilor corporate, care oferă cadouri de acest fel angajaţilor şi partenerilor de afaceri.

Porţelan modelat manual, lemn pictat direct cu pensula, ceramică colorată. Cam aşa arată colecţiile de mărţişoare hand made din oferta artiştilor care au făcut din artă un business. Şi clienţii nu se sfiesc să facă comenzi generoase.

„Marţişorul s-a dovedit a fi ocazia de la crea o colecţie de bijuterii mai simple şi mai accesibile. Totodată, am dorit să aducem publicului şi obiecte hand made unicat de calitate”, explică Irina Wagner, proprietara afacerii Wagner Arte Frumoase şi Poveşti, iniţiativa lansării unei colecţii unicat pentru 1 Martie.0-48209-1.jpg

Obiectele marca Wagner Arte Frumoase şi Poveşti sunt create din porţelan manufacturat în Franţa şi nu sunt mărţişoare clasice. „Cu ocazia primăverii mult-aşteptate, am creat şi alte câteva obiecte ce rezonează cu această temă: vaze pentru flori de primăvară, bijuterii şi nişte tablouri pe porţelan cu reproduceri după Van Gogh şi Monet”, spune Irina Wagner.

Mărţişoare tradiţionale

Obiecte la fel de inedite se găsesc şi pe site-ul veriibotez.ro, administrat de Monica Botez şi Ruxandra Stoi. Oferta este aici mult mai variată, provenind din mâinile mai multor artişti. „Lucrez cu 12 furnizori de la care am strâns circa 80-90 de modele de mărţişoare, fiecare model având însă o serie de variaţiuni. Toate fiind lucrate manual, de meşteri populari şi artişti plastici, sunt unice. Nu sunt două identice. Dacă te uiţi atent la ele observi că fiecare are o expresivitate a sa”, a explicat pentru capital.ro Monica Botez.

Monica spune că mare parte dintre miniaturile puse la vânzare pe site sunt tradiţioanle, având o puternică încărcătură emoţională. „Mărţişoarelor sunt în mod tradiţional considerate norocoase, ca trifoiul, cosarul, potcoava şi buburuza”, explică aceasta. „Mărţişoarele noastre sunt din lemn, ceramică, fier, pănuşe de porumb, pastă modelatoare şi materiale textile”.

Pe Breslo.ro, comunitatea care susţine artiştii hand made, mărţişoarele au început să îşi facă apariţia încă de la începutul lunii februarie, după cum spune reprezentanta Ruxandra Gheorghe. „Obiectele sunt din cele mai variate: cercei, pandantive, broşe, inele, brăţări, brelocuri, felicitări, rame foto şi măşti în miniatură”, afirmă aceasta.

Preţuri, de la mic la mare

Colecţiile de mărţişoare hand made sunt foarte diversificate, iar clienţii au de unde alege. Singurul criteriu de departajare rămâne preţul. În comunitatea Breslo se găsesc poate cele mai ieftine mărţişoare de pe întreaga piaţă, pornind chiar şi de la 2 lei pe bucată. „Cele mai scumpe costă 10 sau 15 lei”, spune Ruxandra Gheorghe, care subliniează că acesta este cazul celor mai elaborate, de tipul broşelor sau a colierelor.

0-48210-2.jpgÎn cazul veriibotez.ro, preţurile sunt în general cuprinse între 4 şi 15 lei. „Ajung până la 30 de lei pentru mărţisoarele de tipul brăţărilor sau medalioanelor”, spune Monica Botez, care subliniază că mărţişorul tradiţional a fost înlocuit şi de alte obiecte, deoarece, în fond, 1 Martie este doar un alt motiv pentru a dărui un cadou celor dragi.

În cazul Wagner Arte Frumoase şi Poveşti, preţurile sunt mai ridicate, tehnicile de fabricare şi metalele folosite fiind mai preţioase. După cum spune Irina Wagner, marţiloarele sunt pictate manual cu aur pur, iar catifeaua şi mătasea folosite sunt, de asemenea manufacturate în Franţa. „Preţurile variază între 87 şi 225 de lei”, explică Irina Wagner.

Vânzări generoase

Cu toate că sunt obiecte mici, şi uneori ieftine, mărţişoarele hand made pot aduce profituri generoase artiştilor. Spre exemplu, în cazul Atelierului Wagner, numai obiectele din colecţia specială de mărţişor înseamnă vânzări totale de 20.000 de euro, după declaraţiile Irinei Wagner.

Monica Botez nu se hazardează în a estima valoarea produselor care se vor comanda de pe site-ul său, însă este sigură că va trimite către clienţii ei cel puţin 3.000 de mărţişoare manufacturate.

Cine cumpără hand made?0-48211-3.jpg

Cînd vine vorba de cei care vor achiziţiona atât de multe produse fabricate manual, Ruxandra Gheorghe de la Breslo spune că, cel mai sigur, este vorba de clienţi deja familiarizati cu produsele lucrate manual şi cu ideea de hand made.

În cazul veriibotez.ro şi a Atelierului Wagner, o mare parte dintre clienţi sunt companiile care aleg în acest fel să trimită un cadou fie angajaţilor, fie partenerilor de afaceri. Irina Wagner spune că 50% dintre cei care vor cumpăra din noua colecţie sunt clienţi corporate, în timp ce Monica Botez mizează pe un procent mai mare, de 75%.

Cel mai mare duşman

Cu toate că hand made-ul îşi face tot mai mult simţită prezenţa pe piaţa din ţara noastră, rivalul cel mai mare atrage cei mai mulţi clienţi. După părerea Roxandrei Gheorghe de la Breslo, chinezăriile încă mai fură ochii românilor în detrimentul unor produse de bun gust. „Din păcate sunt destul de puţini cei care îşi manifestă interesul faţă de mărţişoarele hand made. Mulţi preferă mărţişoarele de serie, dacă pot să le spun asa”, explică ea.

Monica Botez ridică şi ea o altă problemă: produsele realizate manual par scumpe şi mulţi nu ar plăti atât pentru ele. „Multă lume consideră ca un obiect mic trebuie să aibă un preţ mic. Vorbim aici însă de obiecte de artă în miniatură. Nimeni nu pune la socoteală şi talentul şi ideea din spatele acestor mici obiecte”, explică reprezentanta veriibotez.ro.

Mărţişoarele kitsch

Dacă pentru artiştii artizani mărţişorul este o exprimare a talentului, pentru comercianţii de la colţ de stradă reprezintă doar un business de sezon. După ce de Crăciun au vândut globuri, aceştia trec uşor la ghiocei din tabla cu şnur alb-roşu şi tot ce vor este profit. Astfel, înainte cu câteva săptămâni de 1 Martie centrele oraşelor, parcurile şi arterele cele mai circulate se umplu de tarabe cu mărţişoare din tablă, pietre colorate şi mult sclipici.

În cazul acestora preţurile nu sar de 15 lei. Cele mai ieftine pleacă de la 1 leu şi sunt confecţionate din plastic. Cele la peste 10 lei sunt foarte elaborate, fiind forme din tablă împodobită cu mărgele colorate sau sclipici. Cele mai scumpe vin la pachet cu o cutie de catifea.

Comercianţii de astfel de chinezării profită şi scot pe tarabe şi obiecte care nu au legătură cu mărţişorul: păpuşi de pluş, gablonţuri, cutii muzicale. Pentru că este cerere mare, preţurile acestora cresc foarte mult, în funcţie de mărime ajungând şi la 50 de lei.

Cu toate acestea, arta şi bunul gust încearcă să atragă măcar o parte dintre clienţii de pe străzi. Astfel, printre tarabele cu kitshuri se găsesc şi tarabe ale unor artişti hand made, de cele mai multe ori studenţi la arte plastice care încearcă în felul acesta să promoveze frumosul şi să facă profit.