Astăzi, se simte acut nevoia îmbunătățirii imaginii personale, în orașele mari o femeie dintr-o mie ajungând măcar o dată pe an într-un centru de înfrumusețare. Creșteri semnificative apar în preajma sărbătorilor, când afacerile acestor centre au un avans al veniturilor cu până la 30%. Grosso modo, vorbim despre o piață fragmentată, tânără, de nișă, împărțită între centre spa, tratamente cosmetice și chirurgie estetică. Iar publicul este preponderent feminin.

„Piața centrelor spa este o piață extrem de nișată. Sunt servicii opționale, servicii care nu se află la baza piramidei lui Maslow, ci mai degrabă în vârf. Din punctul meu de vedere, în România, lucrurile s-au mișcat într-o direcție pozitivă în acest sector de servicii, dar încă este mult loc de creștere. Nu cred că în România avem o piață matură a centrelor spa“, spune Roxana Vișan, director Orhideea Spa. Mai mult, continuă Vișan, astăzi încă se face confuzie între un centru spa și centre de fitness sau wellness și saloane de cartier. Motivul? Piața nu este educată pentru a face distincția între aceste tipuri de servicii, care la prima vedere, pot părea că sunt la fel. „Sunt diferențe fine, care pot fi observate doar de cunoscători. Serviciile centrelor spa înglobează și centrele de wellness, abordând un concept mult mai larg bazat pe relaxare, mișcare și viață sănătoasă. Este o direcție care capătă din ce în ce mai multă notorietate, începe să fie conștientizată nevoia adoptării unei astfel de vieți“, punctează Vișan.

Cele mai naturale produse

Și încă un lucru care poate face diferența: produsele folosite să fie cât mai naturale, fără substanțe care să producă efecte adverse. De altfel, aceasta este și tendința centrelor care au prețuri mai mari. Fie că vorbim despre tratamente de înfrumusețare sau de tratamente de întreținere, cei mai mulți dintre clienți preferă să plătească un preț dublu și să aibă siguranța unui efect fără riscuri. „În ultimii doi ani, am observat o orientare a centrelor de lux către produse cosmetice naturale. Există pe piață câteva mărci care comercializează produse de calitate. Sunt produse fitocosmetice naturale, fără parabeni, cu principii active de origine vegetală, extrase din plante. Piața românească nu este o piață matură. Clientul este din ce în ce mai pretențios și se orientează către un serviciu de calitate cu rezultate“, spune și Anamaria Văduva, director general Cellulem Block. Ea consideră că, pe viitor, vom observa un interes mai mare al clienților pentru tratamentele faciale realizate cu aparatură și cu tehnologie de ultimă generație, în detrimentul tratamentelor faciale clasice. Iar o privire rapidă în ograda acestor centre oferă un răspuns clar: între cele mai căutate este tratamentul cu radiofrecvență multipolară, care, printre altele, „stimulează producția de colagen nou și elastină la nivelul pielii“. Cel puțin așa susțin specialiștii. „În centrele noastre, un client cheltuie, în medie, 1.400 de lei și vine la centru chiar și de două-trei ori pe săptămână, în funcție de tratament. În cazul tratamentelor corporale, frecvența este mai mare, tocmai pentru a obține rezultatele dorite“, adaugă Anamaria Văduva. 

Și încă un lucru pe care jucătorii din această industrie îl punctează de fiecare dată când vine vorba despre „maturitatea sau imaturitatea pieței“: confuzia în alegerea unor tratamente, înțelegerea greșită a termenului „de lux“. „Un alt motiv care ne arată că piața spa-ului este una imatură este cel de asociere a spa-ului exclusiv cu tratamentele de lux. Aceste servicii au fost și, probabil, încă mai sunt percepute ca servicii de lux, deși spa-ul devine o nevoie. Avem nevoie să ne îngrijim de sănătate într-un sens profilactic. De multe ori pierdem controlul asupra vieții noastre și conștientizăm acest lucru când este prea târziu“, detaliază Roxana Vișan.

O piață de zeci de miliarde de euro

La nivel global, piața de spa și wellness a crescut mult în ultimii șapte-opt ani, calculând din punctul de vedere al volumului veniturilor și al numărului de centre deschise. Potrivit celor mai recente date și statistici publicate de organizațiile mondiale din domeniu, industria de spa a crescut de la aproximativ 60 miliarde de dolari în 2007 la circa 75 miliarde de dolari în ultimii doi ani, cifre mari fiind înregistrate în Asia.
În toată această ecuație, hotelierii au și ei rolul lor. Major chiar. Aproape că nu există hotel de patru și cinci stele care să nu aibă cel puțin un centru spa în interior. „Aproximativ 30% dintre clienții cazați la noi apelează la serviciile de spa și welness. Durata medie a sejurului este de o zi până la șase zile. Începând cu anul următor, vrem să diversificăm terapiile, prin promovarea unor tratamente corporale și faciale“, punctează Otilia Demian director de dezvoltare Hotel Privo din Târgu Mureș. Partea interesantă, vizavi de acest aspect, este că, în România, mai mult de jumătate dintre hoteluri sunt de 3 stele și doar câteva zeci sunt clasificate cu 4 și 5 stele.
În altă ordine de idei, deși peste 70% dintre clienții centrelor de înfrumusețare sunt femei, în ultimii ani, și bărbații au început să apeleze la tratamente de slăbit, ba chiar au devenit mai serioși decât femeile în respectarea terapiilor și a indicațiilor esteticienilor. În medie, un bărbat alocă un buget de 1.800 de lei pentru slăbit, față de 2.000 de lei, bugetul mediu alocat de către o femeie. Când vine vorba de terapii, bărbații combină adesea tratamentele de slăbit cu cele anti aging. Optează, de cele mai multe ori, pentru tratamente faciale, printre cele mai scumpe în centrele de înfrumusețare.