"Din taxă se plătește ratele către constructor. Dacă taxa este mai mare vom plăti mai puțin de la buget sau chiar deloc, dacă este mai mică atunci vom plăti mai mult", a spus premierul.

Potrivit acestuia, tronsonul de la Comarnic la Brașov va avea o lungime de 53 kilometri, față de 58 cât era estimat în anunțul de licitație. Acest lucru se datorează schimbării planurilor, care prevede acum construcția a doar 3 tuneluri. Pe lângă cei 53 de kilometri, constructorul va realiza și 7 kilometri de drumuri de legătură care vor face legătura cu cei 53 de kilometri: "să se lege de centura municipiului Brașov și de DN1 înainte de intrarea în Comarnic".

Potrivit oficialului, în Memorandumul semnat de autorităţile române cu reprezentanţii consorţiului Vistrada Nord, câştigător al licitaţiei pentru lucrările la tronsonul Comarnic-Braşov, se prevede ca semnarea contractului să aibă loc până de Paşte, respectiv 20 aprilie, iar lucrările să demareze până la finele lunii aprilie.

ReprezentanȚii consorțiului VISTRADA Nord, compus din companiile Vinci (Franța), Strabag (Austria) și Aktor (Grecia), vor fi prezenți astăzi la Palatul Victoria, unde se vor întâlni cu premierul Victor Ponta, ministrul delegat pentru marile proiecte, Dan Șova, și directorul general al CNADNR, Narcis Neaga.

În cadrul întâlnirii, reprezentanții celor două părți, vor discuta despre finalizarea calendarului și a restului măsurilor în ceea ce privește atribuirea contractului de concesiune de lucrări publice referitor la proiectarea, construirea, finanțarea, operarea și întreținerea Autostrăzii București – Brașov, tronsonul Comarnic – Brașov.

Conform unui anunț al Departamentului pentru proiecte de Infrastructură și Investiții Străine (DPIIS), întâlnirea se va finaliza prin semnarea unui memorandum.

Surse oficiale din cadrul DPIIS au declarat pentru capital.ro că cele trei companii au găsit deja finanțare pentru construcția tronsonului de autostradă. “Pe lângă BEI, BERD și Banca Mondială, care au oferit și vor oferi asistență constructorilor, cele trei companii au adus deja documente oficiale cu scrisori de finanțare din partea a patru mari bănci”, ne-au declarat sursele. Potrivit acestora, printre cele patru mari bănci se regăsesc Deutsche Bank, cea mai mare banca din Germani, cu active de aproximativ 2.000 miliarde de euro, și Erste Bank, acționarul majoritar al BCR.

Consorţiul Vinci (Franţa) – Strabag (Austria) – Aktor (Grecia) a câştigat, la finele anului trecut, licitaţia pentru construcţia în concesiune a tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, cu o lungime de 58 de kilometri.

”Construcţia autostrăzii Comarnic-Braşov trebuie să se finalizeze în anul 2016, aşa cum este în grafic. Vom vedea ce se găseşte în stâncă pentru că vor fi trei tuneluri, fiecare în lungime de peste 3 km pe tub, lucrări foarte grele şi foarte dure. Începem lucrările anul viitor şi vrem să le finalizăm în 2016”, a declarat, la începutul lunii decembrie 2013, Narcis Neaga, directorul general al CNADNR, la inaugurarea unui tronson al centurii Braşov. 

Valoarea estimată de reprezentanţii CNADNR, menţionată în anunţ, este de 5,32 miliarde de lei fără TVA, adică 6,6 miliarde de lei cu TVA (25,3 milioane de euro/km), și se referă la construcția, operarea și întreținerea tronsonului de autostradă pe o perioadă de 30 de ani. Tronsonul va fi împărţit în două secţiuni: Comarnic-Predeal şi Predeal – Cristian (Braşov).

Statul român a mai încercat de două ori să construiască autostrada Comarnic-Braşov, ultima tentativă având loc în 2010, când câştigătorul licitaţiei, asocierea Vinci -Aktor, a renunţat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunţat că a anulat contractul de construcţie pentru că statul român nu a acceptat anumite clauze, situaţie care a făcut imposibilă asigurarea finanţării. 

"La precedentele două încercări s-a făcut o greşeală foarte mare, anume s-a negociat contractul cu toţi, cu constructorii – asta e negocierea competitivă, negociezi contractul cu constructorii – şi repartizarea riscurilor fără să cheme la masă potenţialii finanţatori. Noi am chemat la masă toate băncile finanţatoare care şi-au manifestat interesul (…) inclusiv instituţiile financiare internaţionale BEI, BERD, Banca Mondială, care şi-au manifestat interesul de a finanţa, parţial, normal, această autostradă, deci de a face parte din creditul sindicalizat care va finanţa autostrada", a afirmat, anul trecut, Dan Şova, la emisiunea "După 20 de ani". Totuși, autoritățile au decis în 2012 să reia construcția autostrăzilor în concesiune, adică pe banii constructorului, ceea ce înseamnă că acesta trebuie să-și recupereze investiția, astfel că pe o perioadă de 30 de ani o va avea în întreținere.

Experții de la Jaspers au definitivat încă din 2012 studiul privind valoarea taxei în România, iar propunerile lor era de aproximativ 5 euro/100 kilometri pentru autoturisme, ne-au declarat surse din cadrul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR).

Potrivit acestora, în urma mai multor discuții s-a acceptat o taxă de aproximativ 3 euro/100 km, pentru primele autostrăzi în concesiune. Este vorba de tronsoanele Comarnic-Brașov, Centura de sud a Capitalei – iar taxa va fi percepută și pe A1 și A2, și Craiova-Pitești.

În toamna anului trecut, Narcis Neaga a precizat că tariful aplicat pe parcurgerea autostrăzii Comarnic-Brașov va fi situat în jurul valorii de 1,2 eurocenţi pe axă şi osie.

 

Rămâneți pe capital.ro pentru a afla mai multe detalii despre discuțiile de astăzi.