CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

Trei miliarde de euro, pierdute din banii UE pentru Infrastructură

Autor: Vlad Gujan | marţi, 22 martie 2016 | 3 Comentarii

România pierde 3 miliarde de euro din banii UE 2014-2020, destinate Infrastructurii, pentru că guvernele anterioare nu au reuşit să cheltuiască corect şi la timp sumele alocate de UE din 2007 până în 2013. 74 de proiecte vechi şi neterminate la timp vor primi bani din noile alocări. Mai mult, parte dintre acestea au probleme de legalitate, care blochează orice plată de la CE.

Infrastructura, una dintre cele mai mari probleme ale României, nu poate fi rezolvată nici atunci când se primesc bani gratis pentru construcţia de drumuri şi autostrăzi. Absorbţia pe Programul Operaţional de Transport pentru perioada 2007-2013 este de doar 62%. Respectiv dintr-un total de 4,28 de miliarde de euro, s-au cheltuit abia 2,6 miliarde de euro.

În total, vorbim de aproximativ 100 de proiecte de drumuri şi autostrăzi care au fost finanţate din bani UE. Aproape toate nu au fost finalizate la timp. Şi vorbim şi de proiecte de Infrastructură de apă şi canal finanţate prin Programul Operaţional de Mediu care îngroaşă lista incompetenţei statului când vine vorba de implementarea şi absorbţia de bani UE .

Ca să nu fie pusă în situaţia să trebuiască să dea banii deja cheltuiţi înapoi la UE, statul român a găsit o soluţie de avarie: Să fazeze 74 dintre aceste proiecte pe noul ciclu financiar 2014-2020. Astfel, 3 miliarde de euro dintr-o alocare totală de 9 miliarde de euro (alocare POIM), bani destinaţi proiectelor noi de Infrastructură, vor fi cheltuiţi  pentru finalizarea proiectelor neterminate în ciclul financiar anterior.

Explicaţiile au fost aduse de către Emanoil Dascălu, secretar de stat în ministerul Fondurilor Europene, la conferinţa pe Transporturi organizată săptămâna trecută, de revista Capital. „POS Transport şi POS Mediu au pierdut 3 miliarde de euro pentru că nu s-a respectat managementul achiziţiei publice. POS Mediu a pierdut, din corecţii de 10% iar POS Transport a avut corecţii de 20% din cauza problemelor pe achiziţii publice“, a declarat acesta. „De asemenea, pe POS Mediu alocarea a fost de 4,4 mld. euro iar absorbţia a fost de 2,9 mld. euro. Sunt multe proiecte suspendate. Și e cazul unor aeroporturi din ţară care trebuie să găsească soluţii de finanţare că altfel vor suspenda proiectul, a mai spus Dascălu.

Aeroporturi care riscă să dea banii înapoi

Patru aeroporturi din ţară au accesat bani europeni pentru extindere şi modernizare şi nu au reuşit să termine la timp lucrările. Este vorba de aeroportul din Baia Mare, Tulcea, Satu Mare şi Craiova. În total, aceste patru investiţii au absorbit 25-30 de milioane de euro de la Comisia Europeană. Astăzi, situaţia este gravă, în condiţiile în care sunt obligaţi să termine lucrările din bani proprii, altfel vor da toţi banii cheltuiţi înapoi. Potrivit ministerului Fondurilor Europene, este nevoie de alţi 25 de milioane de euro pentru finalizarea proiectelor. „Mai avem anumite proiecte începute unde beneficiarii şi-au asumat răspunderea de a le finaliza până la sfârşitul anului 2015, unde nu au reuşit să respecte termenul. Problema e că dacă nu vor găsi finanţări proprii, sumele alocate vor fi pierdute, iar banii vor trebui rambursaţi. Sperăm să rezolve“, a spus Dascălu. Cel mai grav este în cazul aeroportului Baia Mare, acolo unde proiectul a fost implementat într-o proporţie foarte mică, au declarat pentru Capital, surse guvernamentale.

Autostrăzile ilegale nu primesc bani UE

„În România, s-au construit autostrăzi fără autorizaţii de construcţie“, a declarat Dascălu, tot la conferinţa Capital. Din informaţiile venite de la ministerul Transporturilor şi de la Inspectoratul de Stat în Construcţii, reiese că 3 din 4 tronsoane ale autostrăzii Sebeş- Turda au probleme de legalitate. Respectiv nu au autorizaţii de construcţie. Motiv pentru care lucrările au fost finanţate doar din bugetul de stat, nicio factură nefiind trimisă spre decontare la Comisia Europeană. Aceleaşi probleme sunt şi la câteva loturi din autostrada Timişoara-Lugoj. Trecerea în legalitate este anevoioasă, din perspectiva autorităţilor. Însă niciun ban european nu se va putea atrage pe aceste proiecte până nu se vor rezolva aceste derapaje. O Ordonanţă de Urgenţă aprobată săptămâna trecută de Executiv ar trebui să reyolve aceste probleme. De altfel, ministerul Transporturilor şi-a propus ca până în aprilie să aducă aceste proiecte în legalitate pentru a le putea faza pe noul ciclu financiar, pe câteva dintre ele, şi a recupera parte din banii europeni pierduţi.

În ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi, contractele semnate cu cei care construiesc autostrăzile nu sunt avantajoase pentru statul român din multe privinţe. „Acum lucrăm pe contractul FIDIC pentru că e un astfel de contract care e adoptat în multe ţări dar trebuie adaptat legislaţiei româneşti. Perioada de garanţie se va schimba. Dacă vorbim despre ce a fost contractul FIDIC până acum, era prevăzută o peridoadă de un an, clauză care este împotriva reglementărilor europene. Știm că la un electrocasnic avem 2 ani garantie, nu se poate ca la o autostradă să avem 1 an, a explicat Dascălu. Acesta a declarat că îşi doreşte ca termenul să fie prelungit la patru ani.

24 de proiecte, pe masa DNA

De altfel, problemele de legalitate ale proiectelor de Infrastructură finanţate cu fonduri UE au depăşit multe praguri de risc, încât 24 dintre acestea sunt pe masa DNA pentru diferite suspiciuni de fraudă. Interesant de menţionat este faptul că beneficiar al tuturor acestor proiecte cu iz penal este statul român. În cazul acestora plăţile au fost suspendate până la finalizarea investigaţiilor.

În ceea ce priveşte absorţia în ciclu trecut, sunt foarte multe proiecte retrospective, acele proiecte care s-au derulat la vremea lor fără a avea în vedere finanţare europeană dar CE a acceptat să poată fi plătite cu anumite condiţii: să respecte legislaţia românească. „Au fost pe partea de Mediu peste 1.000 de dosare la noi în analiză, au mai rămas doar 68, restul aveau probleme grave de nerespectare a legislaţiei privind achiziţiile publice, autorizaţiile de mediu, autorizaţiile de construcţii“, a declarat secretarul de stat în ministerul Fondurilor Europene. Valoarea maximă care poate fi obşinută de la CE, în cazul acestor proiecte este de 350 de milioane de euro. Însă există şanse mari să fie aplicate corecţii şi, după o analiză mai amănunţită, calitatea documentelor să nu fie pe placul celor de la Comisia Europeană.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

26 august 2016

CNADNR a montat separatoarele din beton între Băneasa şi Otopeni

Transporturi si Infrastructura

25 august 2016

Au început studiile pentru autostrada Sibiu - Piteşti

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.