Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Piata Auto

Tendințele pieței în 2017: românii caută SUV-uri mici și compacte sau mașini premium

Autor: |

În primul trimestru al acestui an cele mai mari creșteri ale pieței autoturismelor noi se remarcă în zona mașinilor din clasele Executive, Lux și SUV compact.

Românii care mai cumpără vehicule noi par tot mai dornici de atenţie. Aceasta ar putea fi explicaţia simplistă a ritmului de creştere superior din zona autoturismelor de clasă E şi din cea a SUV-urilor cu dimensiuni reduse. Dacă în cazul primelor vorbim despre maşini care au proporţii similare celor din segmentul D, dar sunt mai scumpe şi mai bine dotate, SUV-urile mici şi compacte nu sunt – în marea lor majoritate – decât variante înălţate ale unor autoturisme din segmentele B şi C ale pieţei. În acelaşi timp, majorarea cu aproape 39% a clasei maşinilor de lux (F) arată, fără doar şi poate, că statutul este un element extrem de important pentru clienţi.

Conform statisticii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) în primul trimestru al lui 2017 vânzările de autoturisme au crescut cu 17,4% până la 23.426 de unităţi. Această creştere neaşteptată, având în vedere eliminarea taxei pe poluare care favorizează achiziţiile de vehicule de ocazie, este generată în special de segmentele B (+30,9%), E (+66,1%) F (+38,7%) şi SUV 0 (+41,4%). Primul dintre acestea este aferent maşinilor mici destinate în special traficului urban dar care se pot avânta şi în afara oraşelor pe distanţe scurte. Cel de-al doilea, numit şi „Executive”, are în componenţă autoturisme premium utilizate în special de managerii companiilor, iar al treilea este compus strict din maşini luxoase şi foarte bine echipate. Ultimul, denumit SUV 0 de analiştii APIA, include vehiculele sport-utility mici şi compacte.

Restul segmentelor de piaţă au înregistrat creşteri mici sau chiar scăderi care culminează cu prăbuşirea din zona monovolumelor mari (-75,8%) şi cu reculul mai greu de înţeles din zona vehiculelor medii (D).

 

Cele mai vândute modele

Datele APIA pentru primele trei luni ale acestui an arată că Dacia, aşa cum era de aşteptat, se menţine liderul pieţei, iar Volkswagen şi Skoda sunt cele mai vândute mărci importate. În clasamentul celor mai comercializate modele de autoturisme noi, primele trei locuri sunt ocupate de Logan, Sandero şi Duster, toate aparţinând producătorului autohton, iar pe locul patru se află Skoda Octavia, ca şi în primul trimestru al anului trecut. De aici în jos însă, clasamentul din 2017 diferă destul de mult de cel din anul anterior. Astfel, pe poziţia a cincea a urcat Ford Focus, model care în primul trimestru din 2016 se afla doar pe 9.  Chiar mai interesant, locul şase este ocupat acum de Volkswagen Tiguan, model care anul trecut nici nu intra în Top 10. Pe locurile următoare se clasează, în ordine, nişte obişnuiţi ai părţii superioare a clasamentului vânzărilor: Renault Clio, Skoda Rapid şi Volkswagen Polo.

Cum în clasamentul total al vânzărilor se află multe modele din clasele mică (B) şi compactă (C) este limpede că aceste segmente sunt şi cele mai mari din întreaga piaţă. Astfel, clasa maşinilor de oraş (A) înglobează în primele trei luni din 2017 doar 461 de unităţi, liderul absolut fiind Toyota Aygo. Acesta este urmat, la mare distanţă, de Fiat 500 şi Hyundai i10. În segmentul B, cel al maşinilor mici, vânzările au urcat anul acesta până la 4.064 de unităţi, iar clasamentul este condus de Dacia Sandero, urmată de Volkswagen Polo şi Renault Clio.  Cel mai mare segment din piaţa autihtonă este cel al maşinilor compacte (C), nu mai puţin de 9.064 de unităţi din totalul de 23.426 comercializate în total în România făcând parte din acesta. Aici Dacia Logan face legea, modelul mărcii autohtone fiind urmat în preferinţele românilor de Skoda Octavia şi Ford Focus.

În clasa medie (D), cea care adună 1.249 de unităţi, Volkswagen Passat a depăşit net rivalii Skoda Superb şi Ford Mondeo, însă sunt demne de luat în seamă scăderile pe linie ale tuturor vehiculelor din Top 10. Doar Hyundai i40 a reuşit să înregistreze o creştere. Urcând mai sus în segmentarea pieţei româneşti observăm că zona aferentă clasei medii-superioare, sau executive (E), a crescut major (+66,1%) însă doar până la un total de 211 unităţi. Aici bătălia pentru locul fruntaş se dă între BMW Seria 5 şi Mercedes-Benz Clasa E în timp ce Audi A6 ocupă, la mare distanţă, locul trei. Tot între modele produse de BMW şi Mercedes-Benz se dă şi bătălia din zona de lux a pieţei (F). În acest caz Seria 7 pare să fi depăşit „la mustaţă” Clasa S a concurentului din Stuttgart, în timp ce Porsche Panamera şi Audi A8 se mulţumesc  să privească, de la distanţă, confruntarea.

 
 

Tot mai multe SUV-uri

Ambele segmente din zona SUV au înregistrat în primele trei luni din acest an creşteri importante, însă românii care doresc astfel de vehicule par atraşi în special de modelele mici şi compacte. Astfel, cu un total de 5.241 de unităţi, clasa SUV 0 este a treia ca mărime din piaţa de la noi şi ameninţă să depăşească chiar şi zona B a pieţei. Cum era de aşteptat, liderul SUV-urilor cu dimensiuni reduse este Dacia Duster, însă poziţia acestuia este ameninţată de creşterea impresionantă a vânzărilor modelului Volkswagen Tiguan (+435,2%). Locul al treilea este ocupat de Nissan Qashqai, ameninţat şi el de urcarea puternică modelului Kia Sportage. În zona vehiculelor „sport-utility” mari şi bine dotate (SUV 1) Mercedes-Benz GLE s-a instalat pe termen lung în fotoliul de lider lăsând Volkswagen Touareg, BMW X5 şi Land Rover Range Rover Sport să se bată pentru poziţiile următoare.

Cele trei segmente rămase, Monovolum 0, Monovolum 1 şi Sport par tot mai puţin atractive pentru români. Reculurile înregistrate în aceste zone ale pieţei sunt cuprinse între 10,3% şi 75,8%, iar poziţiile fruntaşe deţinute de modele precum Volkswagen Touran, Ford S-Max, respectiv, Ford Mustang par foarte greu de contesat de alte vehicule.

(Articol apărut pe 1 mai 2017 în ediţia print a revistei Capital)

Citeşte şi: Cei mai puternici importatori de automobile noi din România

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro