Din 2007 şi până în 2012, belgienii au comasat 220 de hectare de teren grupat în două loturi de câte 60 ha, respectiv 160 ha, de-a lungul autostrăzii A2, în localitatea Cernica. Anul viitor, investitorii vor să înceapă construcţia unui parc de retail de 88.000 mp pe 34 ha din lotul de 60 de hectare şi, în acelaşi timp, un calup de 50-100 de case ecologice dintr-un proiect rezidenţial cu 4.800 de unităţi locative pe terenul de 160 ha, aflat în apropierea primului lot. Ambele proiecte vor fi legate de autostrada A2 prin drumuri de acces construite din banii dezvoltatorului.

Despre parcul de retail al belgienilor Capital a scris aici

Liebrecht & WooD a mai dezvoltat ansambluri rezidenţiale în Belgia în anii `90, dar proiectul din Cernica va fi primul realizat în străinătate, compania fiind specializată pe construcţii comerciale.

Patrick Van Den Bossche, managing partener în cadrul Liebrecht & WooD, spune glumind că spiritul de aventură l-a motivat să demareze lucrările la un complex rezidenţial de o asemenea anvergură lângă Autostrada Soarelui, dar menţionează că a observat o creştere a cererii pe acest segment de piaţă.

Compania intenţionează să dezvolte în principal case, la un preţ de minim 75.000 de euro, şi vrea să aducă pe piaţă un sistem nou de construcţie ecologică care implică atât lemnul, cât şi materialele de zidărie.

Finanţare

Patrick Van Den Bossche spune că Liebrecht & WooD obişnuieşte să îşi finanţeze proiectele imobiliare din surse financiare proprii, atrase de la cinci familii flamande şi din câştigurile companiei. Belgienii au vândut la finalul anului trecut un proiect mixt cu spaţii comerciale şi de birouri din Varşovia pentru 226 mil. euro companiei Invesco Real Estate, una dintre cele mai mari tranzacţii imobiliare încheiate în regiune în 2014. Potrivit lui Van Den Bossche, banii obţinuţi din vânzare vor fi distribuiţi către noi dezvoltări. În prezent, Liebrecht & WooD desfăşoară activităţi de dezvoltare în Rusia, Polonia şi România, fiecărei pieţe fiindu-i atribuită o treime din bugetul anual de investiţii al companiei.

Numai dezvoltarea parcului de retail Cernica Park presupune investiţii de 110 mil. euro, însă investitorii au anunţat că există posibilitatea accesării unui credit bancar pentru maxim 50% din sumă. Pentru acest proiect, compania a intrat în discuţii cu o serie de lanţuri mari de retail, printre care şi cu suedezii de la IKEA, în vederea atragerii lor în viitorul centru comercial.

„România a fost lovită puternic de criză, dar în ultimii trei ani se observă o îmbunătăţire a situaţiei economice. Pe sectorul de outlet, care reprezintă un barometru pentru noi, am consemnat în ultimii doi ani o creştere anuală de două cifre. România devine pentru noi mai atractivă decât Rusia, unde cursul  de schimb a crescut de la 44 de ruble pentru un euro la peste 70 de ruble, iar noi câştigăm mai puţin“, a declarat Patrick Van Den Bossche.

Extindere în Militari

Dezvoltatorul operează în prezent parcul comercial West Park amplasat la kilometrul 13 pe Autostrada A1. Complexul se întinde pe o suprafaţă de circa 250.000 mp şi găzduieşte magazine precum Hornbach, Kika şi Fashion House Outlet Centre. Construcţia acestui proiect imobiliar a reprezentat o investiţie de circa 120 mil. euro.

În ceea ce priveşte acest proiect, belgienii vor inaugura în aprilie o suprafaţă de 5.800 mp, ocupată anterior de retailerul Technomarket şi Domo. După reamenajarea spaţiului, care a costat circa 600.000 de euro, Domo va ocupa o suprafaţă mai mică, iar restul va fi împărţită între alţi retaileri.

Compania vrea să deschidă gradual şi o extensie de 4.000 mp a Fashion House Outlet, care deja a fost construită. În septembrie vor fi inauguraţi 1.000 mp din această extensie, ocupaţi de opt magazine noi.

Liebrecht & WooD mai deţine 4 hectare de teren în Nord-Vestul şoselei de centură a Bucureştiului pe care iniţial voia să construiască un parc logistic, însă planurile au fost abandonate şi, deocamdată, terenul este în conservare.

Liebrecht & wooD a intrat pe piaţa locală în anul 2000, când a construit şi vândut către fondul austriac de investiţii Meinl European Land  (actualul Atrium European Real Estate) complexul comercial Militari Shopping, în urma unei tranzacţii de circa 20 mil. euro. Ulterior, belgienii s-au reorientat către dezvoltarea de birouri prin realizarea parcului de afaceri Victoria Park, de lângă pasajul Băneasa, preluat de fondul austriac de investiţii Immoeast pentru 60 mil. euro. Până acum belgienii au investit în România circa 200 mil. euro.

Belgia a urcat anul trecut de pe locul 21 pe locul 12 în ceea ce privesc investiţiile străine directe în România.

Citiţi şi Belgienii care au donat 4 km de drum autorităţilor române